Domaći Konkursi, Konkursi, Konkursi u svetu

5. međunarodni festival fotografije Organ Vida, Zagreb

© Venetia Dearden

Prostori

Započet kao volontersko-entuzijastički poduhvat nekoliko mladih fotografa, festival fotografije ”Organ vida” doživeo je svoje peto izdanje kao međunarodno značajan događaj u oblasti fotografije, naročito na prostoru bivše Jugoslavije. A prostor je bila i tema ovogodišnjeg festivala, na koju su autori iz celog sveta odgovorili zanimljivim i uzbudljivim serijama o životu i njegovoj vezi s prostorom

Dokumentarna fotografija poslednju deceniju doživljava svoj preporod, ili je možda bolje reći da stvara neki svoj, nov, vizuelni jezik. Iako se služi istim elementima građenja slike kao što su vreme, prostor, detalj, kadar, tačka gledišta, koje su koristili i velikani dokumentarizma pre više od pola veka, novo vreme, novo okruženje i novi ljudi stvaraju i nove slike sveta. Dokumentarizam danas mnogo je više od avanturističke misije u kojoj pojedinac teži da odgonetne i pokaže svet, duboko u sebi noseći empatijski odnos prema temi, kakva god ona bila. Taj, pomalo idealizovani pogled na svet, zamenila je hladna glava fotografa koji promišljeno, s odstupom, ali ipak vrlo blizu samom događaju, slaže pažljivo odabrane kadrove u kojima će dati svoju viziju, mišljenje, često vrlo naglašen lični stav. Socijalno angažovana fotografija, koju je započeo još Robert Frank šezdesetih godina prošlog veka, danas je jedini validan način komunikacije, naročito u oblasti dokumentarne fotografije.

Tema ovogodišnjeg festivala ”Organ vida” – Prostori, omogućila je učesnicima širok spektar podtema, kreativnu slobodu i varijetet realizacije. Ipak, ono što je zajedničko svim kolekcijama fotografija, pristiglim na ovaj konkurs, jeste izražen lični pečat, oličen, pre svega, u vizuelnom utisku koji kole­kcija ostavlja na gledaoca. Interesantne, intri­gantne teme i, nasuprot njima, sasvim obične, svakodnevne životne situacije, pred objektivom mladih fotografa pretvaraju se u neobičnu pozornicu života na kojoj običnost postaje vrhunski estetski doživljaj, a neobičnost platfo­rma za studiozno istraživanje i razumevanje. Iako je u dokumentarnoj fotografiji trend crno-bele fotografije u velikom usponu, kolor je apsolutno dominantan na ovom konkursu, što samo još jednom potvrđuje jasno definisanu estetiku savremene fotografije, koja počiva na RGB strukturi senzora digitalnog fotoaparata.

Ceo članak i sve fotografije iz ovog portfolija možete pogledati u ReFoto 107 koji možete poručiti na ReFoto pretplata + stari brojevi