Blog

Adobe Camera Raw 10.3 – kolorni profili i LUT predpodešavanja

Jedan od najbolje koncipiranih programa za obradu digitalnih fotografija svakako je Adobe Photoshop koji je ustvari postao i sinonim za bilo kakvu intervenciju na snimcima jer se već dugi niz godina za obrađene fotografije kaže da su “fotošopovane”. Nešto manje vremena korisnicima je na raspolaganju i tzv. plug-in ili bolje reći kompletan podprogram pod imenom Adobe Camera Raw. Inicijalno kreiran kako bi otvarao takozvane “sirove” snimke u Raw formatu ovaj dodatak Photoshop svemiru postao je fotografska alatka broj 1 koja je dobila i svoju samostalnu varijantu oličenu u programu Lightroom. Za nas koji Photoshop koristimo od samog početka prelazak na Lightroom nije neophodna opcija ali veliki broj fotografa danas koristi isključivo noviju i relativno jednostavniju varijantu Adobe programa za obradu digitalnih fotografija. Kako god bilo i ACR i Lightroom “osvežavamo” istim “updejtovima” tako da su i rezultati identični.
Ukoliko niste primetili najnovije verzije stigle su do varijante 10.3 a pored opcija koje unapređuju automatsko selektovanje odnosno maskiranje prilikom rada četkama (Color i Luminance Range Masking) koje je donela verzija 10.0, unapređene Auto Edit opcije odnosno starta (koji obično koriste svi koji ne znaju odakle da krenu sa obradom) a koji je stigao sa verzijom 10.2 sada smo dobili i neverovatno dobru opciju koja svim početnicima (ali i profesionalcima) maksimalno olakšava rad na obradi fotografija. Reč je o ozbiljnoj novotariji koja se nalazi na dva mesta i pod dva imena. Prvo mesto je ono gde smo ranije nalazili tzv. Camera Profiles koji se sada zovu samo Profiles i sada su zarad lakšeg pronalaženja smešteni u prvi, Basic panel.


Ipak najvažniji novitet jeste to što umesto već poznatog Adobe Standard profila sada imamo Adobe Color, Adobe Monochrome, Adobe Landscape, Adobe Neutral, Adobe Portrait i Adobe Vivid.
Prvi je podešen tako da pojačava toplinu tonova, poboljšava prelaze između različitih boja i neznatno pojačava inicijalni kontrast. Poboljšana separacija tonova i jači kontrast su sad polazna tačka ako iskortistite Monochrom profil. Ako obrađujete snimak pejzaža boje neba i lišća sada će biti bolje defionisane ako iskoristite Adobe Landscape a ako želite snažne boje onda ćete početi sa Adobe Vivid profilom. Namerno smo preskočili Portret i Neutral je neutralni profil idealan za sve koji znaju šta hoće i neće napraviti problem sa finim podešavanjima jer krećete sa maksimumom opcija. Mislimo da je to ustvari najlakše uporediti kao obradu raw i jpg snimka.
Mi smo ovog puta uzeli za probu portret jer je kontrola i reprodukcija tonova kože jedna od najkomplikovanijih stvari.

Pored Profila na raspolaganju su nam sada i više od 40 takozvanih kreativnih profila (Creative Profiles) koji se nalaze na poslednjem panelu Presets. Kako bi se lakše snalazili podeljeni su u četiri grupe: Artistic, Modern, Vintage i Black & White, Ono što je važno malobrojnim korisnicima takozvane Lookup Table (LUT) opcije jeste to što su dobili mogućnost da nekoliko puta veći broj ovakvih podešavanja primene direktno iz ACR-a. Da vas podsetimo da je pre toga opcija podešavanja kakvu koriste oni koji obrađuju

video materijal bila smeštena na  Image > Adjustments > Color Lookup. Broj ovih profila ustvari je mnogo veći jer se sada u priču uključuju i brojna preduzeća i pojedinci koji rade u ovoj oblasti.
Za sve koji još nisu počeli da koriste sve pogodnosti ova dva programa najavljujemo da će od sledeće nedelje krenuti priča o dodatku (plug-in) pod imenom Adobe Camera Raw.