Foto-škola

Adobe Photoshop CC

Kreativni oblak

[blockquote]Nad ”Photoshop populaciju” nadvio se oblak. Nije doneo nekakvu posebnu oluju, ali je fotografima pružio više nego dovoljno osveženja. Noviteti se ogledaju u nekoliko dodatnih mogućnosti i, što je veoma važno, u načinu rada pojedinih alata[/blockquote]

Isolate Layers

Još jedna od korisnih opcija svima koji Photoshop koriste kao dizajnerski alat jeste mogućnost da efikasno izolujete pojedini sloj (ili slojeve) i radite samo na njima. Nova opcija koristi dugmence na kartici Layers, kojim je do sada moglo da se privremeno učini nevidljivim dejstvo ”pametnih” filtara, a može joj se pristupiti i putem padajućeg menija Select > Isolate Layers. S obzirom na to da je danas broj slojeva ograničen isključivo količinom memorije, a da je ovaj editor slike stigao dotle da maksimalno podržava rad vektorima i bez mnogo razmišljanja može se iskoristiti za grafički dizajn onih poslova koji nemaju mnogo strana, kada radite nešto kao što je, na primer, plakat i diploma ovogodišnjeg festivala ”Žisel”, neće biti nikakvo čudo da ”napakujete” veliki broj slojeva. Do sada je najbrži način bio da pravite grupe, tj. da nekoliko slojeva koji se odnose na pojedini element spakujete zajedno. Tada je moguće isključiti celu grupu, primeniti neku modifikaciju na sve slojeve u grupi. Uostalom, vidite da je organizacija ovog fajla upravo takva: Background i njegova kopija (kako biste uvek imali rezervni osnovni sloj) i dve grupe od kojih je jedna (vidljiva) iskorišćena za izradu korica, a druga namenjena diplomi (isključena), sastavljena je od tekstualnih slojeva. S novom opcijom ne morate previše da brinete oko toga kako postavljate slojeve (iako nije loše da to radite i dalje – zbog drugih problema koji se mogu pojaviti) jer izabrane slojeve jasno možete videti i obrađivati. Ujedno ih možete i učiniti nevidljivim i tako proveriti rezultate obrade koju primenjujete. Ipak, ovakav kakav je, ovaj alat ima i jedan mali problem: verovatno će neka sledeća verzija imati i mogućnost da zaista vidite samo željene slojeve, jer se u ovom slučaju oni javljaju kao odvojeni, ali pored njih se i dalje vidi ostatak slike.

Camera Shake Reduction

Ovo je nešto o čemu smo do sada samo sanjali: mogućnost da fotografiju koja je zamućena pokretom fotoaparata tokom snimanja, dovedete u skoro savršeno ”oštro” stanje. Postupak je veoma jednostavan i podrazumeva analizaranje snimka, prepoznavanje pokreta (linearno, lučno, cik-cak i neoštrinu nastalu okretanjem). U prvoj fazi alat ima neznatna ograničenja jer teže funkcioniše s fotografijama koje su snimljene s visokim ISO osetljivostima i imaju izražen šum, ali će sasvim sigurno već u sledećoj verziji (ili možda u nekoj od ”zakrpa” koje će neminovno uslediti) i ovo biti unapređeno.

Na ovim primerima jasno se vidi delovanje filtra kojim se eliminiše zamućenost nastala pokretanjem fotoaparata. Kako i dalje sledim svoju ideju da primere za rubrike snimam ”niskobudžetnim” fotoaparatima, iskoristio sam Nikon1 V1 na koji je pomoću adaptera montiran Nikkor 500 mm refraktorski teleobjektiv, koji, zbog krop-faktora od 2,7x, daje veličinu slike kakvu bi imao objektiv od 1.350 mm. Kako bih sveo podrhtavanje na najmanju meru, fotografija je snimljena ”iz ruke” s ekspozicijom od 1/250 sekunde. Sve to rezultiralo je ”protrešenom” fotografijom (1), koja je korigovana filtrom (2). Kako je obradu fotografija uvek bolje zasnovati na nekoliko manjih koraka, filtar Camera Shake Reduction primenjen je još jednom i dao je veoma zanimljiv rezultat (3). Iako ovakve korekcije ispravljuju grešku, činjenica je da su korisne za fotografije koje nećemo mnogo povećavati jer se tada vide i neželjeni tragovi.

Ostatak članka i sve fotografije možete pogledati u ReFoto 106 koji možete poručiti na Refoto pretplata + stari brojevi