Zanimljivosti

Digitalno vs. Analogno

(pret) poslednji čin

]Pre nekog vremena uleteo sam u žestoku raspravu sa jednim od ”teoretičara” fotografije (tako ja zovem one koji mnogo znaju, stalno nešto kritikuju, ali nikada ne pokazuju svoje fotografije) o tome kako digitalno još nije dostiglo analogno.

Bilo je tu različitih poređenja: od toga koliko informacija nosi film, koji medij ima više detalja u belim, a koji u tamnim partijama, da li je moguće porediti trajnost… Čak su pomenute i prastare (besmislene) rasprave da li je digitalna fotografija uopšte fotografija jer nema latentne slike, a ni procesa negativ-pozitiv. Obično takve rasprave završim pitanjem: kada si poslednji put razvio film ili pokvasio prste u tacni s razvijačem? Ja sam to uradio prošle nedelje i još se borim protiv neumitne činjenice da ću jednog dana zauvek izgubiti taj deo jedinstvene fotografske magije koji se sastoji od kombinacije specifične atmosfere, iščekivanja da se pojavi latentna slika, muzike… Oni koji su doživeli rad u klasičnoj mračnoj komori znaju da se celokupan doživljaj sastoji od mnogo utisaka koje je teško prepričati. Danas više nema problema s ukućanima oko uzurpiranog kupatila, straha da će neko upaliti svetlo, problema s ispiranjem jer sve što ima veze s obradom i nastankom fotografije možemo uraditi na prostoru od kvadratnog metra. A na pitanje da li ima skrivene (latentne) slike, odgovoriću da je i te kako ima, samo što ne nastaje fizičko-hemijskim već čisto fizičkim postupkom gde pod fizikom podrazumevamo optiku, ali i elektroniku.

Zašto ne pišete o analognoj fotografiji?

Iz dana u dan stižu nam pisma onih koji tvrde kako se fotografijom ozbiljno bave i po pedeset godina i većina njih zamera nam da malo pišemo o analognoj fotografiji, nadugačko i naširoko objašnjavaju prednosti i kvalitet klasičnog postupka. Svi pišu, ali niko ne šalje i fotografije da se uverimo u njihove tvrdnje i niko se ne zapita kada je poslednji put čuo za nov model analognog fotoaparata, pa bio to i kompaktni ”idiot”. Ili, koliko vrsta filmova, papira i hemije danas možemo pronaći i kupiti.

Ako sentimentalnost ostavimo sa strane i realno uporedimo proces nastajanja fotografija jedne te iste scene putem dva različita medija, analogna fotografija nema šanse, pogotovu ona koja je najrasprostanjenija – “lajka” formata.

Filmska traka

Filmska traka

Uporedno snimanje

Nakon svih primedbi i komentara, rešio sam da uradim test: ista scena, objektiv i svetlo za četiri snimka. Nekada su fotografi testirali svoje objektive presnimavajući štampane tekstove, razne fabrički napravljene test uzorke… Ja sam uvek bio za snimanje nečega što je realno, tako da sam izvukao nov Creative Light svetlosni šator (Lightbox) i postavio unutra mrtvu prirodu. Ovo definitivno nije moj fah, ali ima dovoljno različitih tekstura i boja, a ima i parče novine s tekstom. I ono najvažnije: ne mrda se. I da ne zaboravim, naš test uradićemo fotoaparatom od 12 megapiksela, iako danas postoje i pet puta veći senzori, a da ne pominjem specijalna skenirajuća leđa namenjena studijskim fotografijama nepokretnih objekata, čija rezolucija prelazi 1.000 megapiksela.
Prvo pitanje koje se postavlja jeste da li ćemo u našem radu koristiti kolor ili crno-belo. Kolor-proces za korisnika jeste jednostavniji, brži i… neuporedivo lošiji. Kada sam poslednji put razvio kolor-dijapozitiv, to nije bilo ni polovina kvaliteta koji sam dobijao ranije. Dodajmo tome i činjenicu da tek nekoliko laboratorija i to samo sporadično ima posla za mašine procesa E6. Kao jedino rešenje nameće se korišćenje takozvanog ”cross” procesa i razvijanje dijapozitiv filma u kolor-negativ hemikalijama. Dobićemo zanimljive rezultate, ali to sigurno nije ono što smo želeli.

DIGITALNI SNIMAK

Digitalni snimak

Digitalni snimak

Detalj digitalnog snimka- poklopac od bibera

Detalj digitalnog snimka- poklopac od bibera

 

 

 

 

 

 

 

[divider_top]

 DIJAPOZITIV

Dijapozitiv

Dijapozitiv

Detalj dijapozitiva- poklopac od bibera

Detalj dijapozitiva- poklopac od bibera

[divider_top]

SKENIRAN KOLOR FILM

Skenirani kolor film

Skenirani kolor film

Detalj skeniranog kolor filma- poklopac od bibera

Detalj skeniranog kolor filma- poklopac od bibera

[divider_top]

FOTOGRAFIJA SA NEGATIVA

Fotografija sa negativa

Fotografija sa negativa

Detalj fotografije sa negativa- poklopac od bibera

Detalj fotografije sa negativa- poklopac od bibera

[divider_top]

SKENIRAN CRNO-BELI FILM

Skenirani crno-beli film

Skenirani crno-beli film

Detalj skeniranog crno-belog filma

Detalj skeniranog crno-belog filma

Nastavak članka možete pročitati u časopisu Refoto 83, koji možete poručiti na ReFoto pretplata + stari brojevi