Fotografi

Drugačiji ugao i proboj granica ranih fotografa – Diane Arbus

Sredinom dvadesetog veka, fotografija je uveliko uživala svoje mesto u umetnosti, i više se ne oslanjajući na slikarstvo, ova umetnost je postavila svoja pravila i ograničenja. Kada pričamo o fotografskom objektivu teško je definisati šta bi to bilo granica, ali sa druge strane ideje koje potiču od samog umetnika mogu nadvladati njegov opseg. Dajan Arbus (Diane Arbus) je u trenutku vrhunca svoje fotografske karijere negativno etiketirana od strane kritičara, kao ona koja slika ludake, devijantne ličnosti sa margine društva. Njena priča nije tako počela. Ti komentari su imali svoju osnovu, ali je Dajan u ovim fotografijama videla nešto mnogo dublje i važnije. Upravo ovaj njen autentičan pristup fotografiji i likovima koje je fotografisala joj je kasnije i doneo status kultne i ključne ličnosti socijalno-kritičkog talasa u dokumentarnoj fotografiji druge polovine dvadesetog veka.

Dajan Arbus je rođena kao Dajan Nemerov, kao ćerka bogatih roditelja, poreklom Jevreji. Prezime Arbus je prisvojila kada se udala za Alana Arbusa, koji se takođe zanimao za fotografiju. Njih dvoje su zajedno strastveno krenuli stazom umetnosti, a prve korake su napravili sa njenom porodicom. Otac Arbus je bio vlasnik radnje na čuvenoj Petoj Aveniji u gradu Njujorku, i od svoje ćerke je naručio fotografije koje će biti reklama za radnju. Dajan i Alan su nakon ovog uspešnog posla počeli da rade fotografije za modne časopise Harper’s Bazaar, Vogue, Show, Esquire. Iako je postigla uspeh sa ovim važnim i uticajnim časopisima, nedostajala je satisfakcija, jer svet mode nije bio polje interesovanja za Dajan Arbus.

Man Being a Woman - 1960

Man Being a Woman – 1960

Tako je od 1955. godine počela da uči kod Lizet Model, koja ju je podsticala da razvije sopstveni stil i originalnost u fotografisanju. Za Dajan je od tog perioda bilo atraktivno da fotografiše ličnosti koje nisu jednako socijalno prihvaćene kao ostali, koje su na margini društva.

Fotografije Dajan Arbus su bile ekstremno autentične, razlikovale su se u svim nivoima prihvatanja od strane umetnika i od strane  društva. Teme njenih fotografija su bile izbeglice, ljudi na ulici, kepeci, divovi, nudisti, transvestiti, blizanci, osobe sa izraženim fizičkim defektom, mentalno poremećene. Ovi snimci su odavali mračan utisak, ali predstavljali subjekte takvi kakvi su bez ikakvih pretenzija, i kao takvi su činili da posmatrač oseća distance u odnosu na fotografiju. Dajan Arbus je jednostavno želela da prikaže ljude oko sebe, a to znači i ljude sa nedostacima i manama, ljude drugačije od ostalih. Njen metod je bio takav da se pre svega upoznala sa osobom koju će slikati, dobila odobrenje i onda je fotografisala u pozama koje je birala. Poznate fotografije su Eddie Carmel, div Jevrejin kako stoji u svom stanu pored svojih roditelja koji su drastično niži i manji od njega, kao i Triplets In Their Bedroom, trojke sestre koje sede na krevetu, A Naked Man Being a Woman, muškarac koji izgleda kao žena sa sakrivenim polnim organom.

arbus30

Eddie Carmel

Ono što je Dajan Arbus postigla nije samo prestiž u umetnosti nego i prikaz psihološke stvarnosti posmatrača, gde je više akcenat na individualnom nego na socijalnom kontekstu. Njene fotografije su bile predmet mnogih rasprava, okarakterisane kao kontraverzne ali svakako su izvršile neosporan uticaj na fotografsku scenu tog vremena.

Godine 1971. Dajan Arbus je izvršila samoubistvo. Godinu dana kasnije njene fotografije su bile izložene na prestižnom Bijenalu u Veneciji, što nije bio podvig nijedne žene pre nje. Tada je i Muzej Moderne umetnosti u Njujorku (MoMA) organizovao izložbe njenih fotografija u Japanu, zapadnoj Evropi, zapadnom Pacifiku. Danas i dalje fotografije Dajan Arbus privlače veliku pažnju i izazivaju kritike, organizuju se izložbe a napisano je desetine knjiga, poglavlja i članaka u novinama o radu ove velike umetnice.

Marijana Vranić

Author: Marijana Vranić

Apsolvent na FMK, odsek novinarstvo i medijska produkcija.
Bavim se fotografijom, sviram gitaru.

Marijana Vranić
Apsolvent na FMK, odsek novinarstvo i medijska produkcija.
Bavim se fotografijom, sviram gitaru.