ReFoto konkurs

Finale konkursa 100 naj

Očekivali smo gužvu, ali ono što se dešavalo tokom otvaranja izložbe “100 Naj” prevazišlo je sve ono što smo planirali. ujedno je pokazalo da uspešne izložbe mogu nastati od radova sa konkursa koji učesnicima ne nudi tri stotine nagrada ili mesto u spisku od nekoliko hiljada fotografija koje će biti projektovane tokom par sekundi.

Prva nagrada i vaučer na 3.000 evra pripao je Sanji Jovanović, druga nagrada i vaučer vrednosti 2.000 evra završio je u rukama Vuka Adžića, dok je treću nagradu i vaučer na 1.000 evra osvojio Luka Knežević-Strika. Autori pohvaljenih fotografija su: Amer Kapetanović, Milivoj Vasiljević, Nemanja Knežević, Darko Srećković i Marko Nađ.

Nakon promocije jubilarnog broja časopisa Refoto usledila je izložba, nastala od fotografija koje su stigle na konkurs ”100 Naj” i postavljena u prostoru galerije Artget. Specifičnost ovog konkursa ogledala se u tome što smo tražili papirne kopije i kupone, kao dokaz da nas čitate. To je smišljeno kako bismo obezbedili da (bez ikakvog uticaja različito kalibrisanih i nekalibrisanih monitora) žiri dobije priliku da vidi ono što su učesnici želeli da pokažu. Teško je poverovati koliku je gužvu napravio taj, nama naizgled veoma jednostavan, zahtev da svoje delo odštampate na nekom foto-štampa­ču ili fotografije uradite u fotografskoj radnji. Bilo je tu neverovatnih pitanja, ali i nepojmljivog odnosa pojedinaca koji su žiriju svoj rad predstavili na način koji me je podsetio na vreme geštetnera i razmazanih kopija odštampanih masnom, crnom bojom. Pojedine fotografije, snimljene na diskovima, doslo­vno su poslate direktno iz fotoaparata, što ne bi bio problem da nisu u pogrešnom položaju: snimljene su kao vertikalne, a stigle su kao horizontalne, bez ikakvih podataka osim generičkog imena koje im je dodelio fotoaparat.
Ali, da ostavimo kritike za kraj teksta i da pohvalimo sve one koji su učestvovali. Ponekad nam se čini da se plašite konkurencije ili se ustežete da pošaljete svoje fotografije, razmišljajući da li su dovoljno dobre, pa je onda lakša varijanta odustati. Napredovanje u bilo kojoj oblasti života vezano je za konstantne napore da se postane bolji, ali rezultat nije vidljiv ako se s nečim ne uporedi. U svetu fotografije to je moguće postići samo na grupnim, žiriranim izložbama, gde autori mogu da vide kakvo mišljenje o njihovim fotografijama imaju oni koji žiriraju i, što je danas mnogo ređi slučaj, posetioci izložbe. Upravo to je razlog zašto se redakcija časopisa Refoto toliko trudi da fotografije odštampa maksimalno kvalitetno, da u skladu sa galerijskim prostorom one budu maksimalno velike, ponekada i u takozvanim metarskim formatima. Na taj način veliki broj autora po prvi put vidi kako izgleda gotova fotografija: povećana i opremljena za izlaganje.
Žiri koji je birao ”100 Naj” radio je u sastavu: Ivana Tomanović, Branimir Karanović, Aleksandar Kelić, Imre Szabó i Darko Stanimirović. Svaka izložba nastala žiriranjem rezultat je formule u kojoj je nekoliko promenljivih: kvalitet pristiglih fotografija, sastav i zajednički stav žirija, maksimalan broj radova koji je moguće postaviti u galeriji… Dobijeni presek pre­dstavlja trenutno stanje jednog dela fotografske scene i važan je u svim svojim aspektima.
Nekoliko puta do sada pominjao sam da je najteži zadatak za fotografe, pogotovu one isključivo digitalne orijentacije, da svoj rad predstave jednom fotografijom. Heroj konkursa ”100 Naj” jeste Milivoj Vasiljević, koji je doneo fasciklu, u njoj jednu kopiju i kratko rekao: ”To je to! Verujem u tu foto­grafiju!” Scena koju je snimio kao da je izvučena iz nekog tragikomičnog filma i, uz sve ostalo, još jedan je dobar primer čuvenog ”odlučujućeg trenutka”. Ne treba posebno pričati da je pobrala neverovatan broj simpa­tija posetilaca izložbe, ali moram dodati da je Vuk Adžić u pismu naveo kako žali što Milivoj nije dobio nagradu. Odmah treba razjasniti da je, samim tim što je dobila pohvalu, bila u onoj najužoj konkurenciji i da su samo nijanse odlučile koja fotografija će biti nagrađena, a koja pohvaljena.
S obzirom na to koliko smo truda uložili u raspetljavanja podataka o fotografijama i autorima, jedna stvar biće i te kako poštovana na svim sledećim akcijama i konku­rsima časopisa: fotografija koja ne bude imala podatke o autoru i nazivu rada, bilo da je upisan u ime fajla ili u File Info, istog trenutka biće izbačena iz konkurencije – bez obzira čija je i koliko je dobra.
Vreme je da se uozbiljimo i počnemo da poštujemo rad, i vaš, ali i naš.

 

[signoff icon=”icon-pin”]Spisak autora ”100 Naj” čije su fotografije izložene u Galeriji Artget od 8 – 27. 2. 2013.

Aleksandar Janković, Aleksandar Stojanović, Aleksandar Tomulić, Aleksandar Topalović, Amer Kapetanović, Andreje Momčilović, Anica Župunski, Biljana Đukić, Bojan Džodan, Boris Bajčetić, Boris Kozjak, Branka Savić, Branko Mrđenović, Bratislav Lucić, Danijel Marić, Dare P. Ferjan, Darko Srećković, David Jovanović, Dejan Đurić, Dejan Ilijić, Đorđe Gavrilović, Dragan Đelić, Dragan Đerfi, Dragan Drobac, Dragan Lapčević, Dragan Todorović, Dragi Mrđenović, Dražen Shejbal, Đula Bezeg, Dušan Mitić Car, Duško Damjanović, el gvojos, Eldin Hasanagić, Emil Varadi, Fadil Šarki, Goran Stojanović, Goran Tešanović, Igor Cvetkovski, Igor Sivjakov, Ivan Ćirić, Ivan Gradišar, Ivan Miladinović, Ivan Živković, Ivana Čutura, Ivana Todorović, Jelena Seničić Vilimanović, Luka Knežević-Strika, Marija Milenković, Marijana Pantić, Mario Radaković, Marjan Apostolović, Marko Nađ, Marko Risović, Milivoj Vasiljević, Miloš Stošić, Mina Delić, Miroslav Mišić, Miroslav Petrović, Mirsad Mujanović, Muhamed Borović, Natalija Miladinović, Neda Rački, Nemanja Knežević, Nihad Arnautović, Nikola Bradonjić, Nikola Fifić, Olivera Inđić, Pavao Toth, Predrag Petković, Ranko Đurović, Rea Mucović, Robert Semnic, Roberto Pavić, Sandra Štimac, Sanja Jovanović, Saša Džambić, Saša Huzjak, Senja Vild, Slaviša V. Jovanović, Slobodan Junior Anđelković, Sofija Beatović, Srđan Plavšić, Stijepo Brbora, Svetislav Cvetković, Svetislav Vučković, Tena Pavletić, Tijana Jevtić, Tomo Martinović, Uroš Petrović, Valentina Bunić, Vladimir Dević, Vladislav Pavlović, Vuk Adžić, Vukoman Jevtović, Željko Sinobad, Zenir Šuko, Zoltan Bisak, Zoltan Kemiveš, Zoran Jovanović Mačak i Zoran Mirčetić.[/signoff]