Uncategorized

Fluorescentna rasveta

S vremena na vreme ponovo otkrijem ponešto od opreme koju sam iz ovog ili onog razloga izbegavao da prihvatim. Kada mi je, prvenstveno zbog snimanja video klipova namenjenih portalu kuvarica.rs zafalilo stalnog svetla nevoljno sam rešio da isprobam kinesku verziju kinoflo rasvete. Namerno sam napisao verziju a ne kopiju jer je ovaj sistem stigao iz kompanije. Nanguang i predstavlja originalno rešenje (ili ja nisam uspeo da pronađem ništa slično) gde je svaki segment po jedna autonomna fluorescentna cev koja se spaja sa ostalim cevima (kojih može biti onoliko koliko vam treba) pomoću dva lanca koji se potom posebnim nosačem montiraju na studijski stativ – doslovno poput svetleće roletne.

Postavka u studiju sa dve “svetleće roletne” od kojih jedna ima petnaest a druga deset cevi. Iako ovde nije iskorišćena moja standardna postavka uključuje još jednu “roletnu” od petnaest fluo cevi!

Portret snimljen uz pomoć ove rasvete bez ikakve dodatne obrade (osim konverzije u crno-belo).

Jedna svetleća jedinica ili kako je engleski nazivaju “light bank” okačena na stativ – spreda i odpozadi.

Cevi se međusobno spajaju kablićima tako da u bilo kom trenutku možete isključiti jednu ili više cevi, naravno ukoliko imate previše svetla što se u studiju retko kada dešava. Ono što je meni smetalo jeste činjenica da se naša “svetleća roletna” ne može naginjati jer jednostavno visi sa nosača. Sada na scenu stupaju mini bum glave (ili u originalu grip head) i kao dodatna oprema koja nije namenjena samo radu u studiju: aluminijumske cevi prečnika 16 mm i metalne štipaljke različitih veličina – sve kupljeno u radnjama sa alatom i materijalima. Umesto na spigot stativa naš izvor svetla nakačen je na cev, drugi kraj cevi je provučen kroz rotirajući nosač grip head glave koja je  potom zakačena na spigot stativa. Već pomenute metalne štipaljke iskorištene su za pričvršćivanje segmenata uz
aluminjumsku cev. Iako je svetlo koje cevi daju mekano meni su za snimanje predmeta smetale linije koje se pojavljuju kao odraz pa je zato taj problem rešen postavljanjem velikog komada plastičnog pausa za tehničko crtanje koji je manjim metalnim štipaljkama i uz pomoć traka od kašir pene postavljen ispred lampi. S obzirom na to da one skoro i da ne emituju toplotu nema problema sa zagrevanjem.

Grip head – studijska pomoćna oprema namenjena montiranju reflektujućih površina, skrinova, skrimova, zastava… Uz pomoć punih metalnih šipki možemo montirati i lakše studijske fleš glave ili druge izvore svetla.

Pogled na naš izvor svetlosti, ovog puta montiran na bum glavu kako bi se mogao postaviti pod uglom.

Velika “majstorska” štipaljka koja drži segmente uz šipku.

Fluorescentna rasveta sa montiranim difuzerom

Način kačenja uz pomoć štipaljki srednje veličine.

Male štipaljke drže spojenim paus i kašir penu a uz pomoć gumice za kosu napravljena je elastična veza koja i difuzer drži pod istim uglom pod kojim su i cevi.

Uz pomoć grip head glava mogu se napraviti brojne stvari. Ovde vidimo način na koji su spojene puna metalna šipka velike nosivosti (vertikalna) i aluminijumska cev. Četiri glave i isto toliko šipki ili cevi dovoljne su da naprave okvir na koji možemo montirati razne materijale. Uz malo više majstorije na njih je moguće postaviti i pojedinačne fluo segmente i napraviti kvadratni izvor svetla ali o tome više u nekom sledećem tekstu.

Ukoliko malu bum glavu montiramo na spigot stativa delom koji rotira drugi deo koji obično ide na stativ poslužiće da se u njega montira studijska “zilberica” sa aluminijumskim okvirom. Na taj način možemo je postaviti u bilo koji položaj i to bez asistenta!

Dva metra duga aluminijumska cev idealna je za lake materijale kao što su til, plastične folije. Na ilustraciji vidite još jedan tip “majstorskih” štipaljki.