Dešavanja

Foto-nomadi na asfaltu

©Borut Peterlin ”Family album”

Mokri kolodijumski postupak

Noć muzeja, Novi Sad

[blockquote]Noć muzeja postala je događaj godine i razlog za dobar provod. U nedostatku stvarnog interesovanja publike za kulturom i umetnošću, organizatori ove manifestacije rado prihvataju neobične i atraktivne projekte koji će kroz zabavu, tj. na privlačan način, predstaviti nešto iz domena umetničkog stvaralaštva [/blockquote]

Jedan takav projekat organizovan je u Novom Sadu, 18. maja, u Katoličkoj porti koja je to veče bila zaista krcata, ne toliko zbog Noći muzeja, već zbog konce­rta salse. Ipak, bilo je sasvim dovoljno posetilaca, od kojih su neki satima posmatrali proces i čekali rezu­ltat jedne fantastične fotografske tehnike po imenu mokri kolodijumski proces, o kome je u časopisu Refoto pisano u dva navrata (br. 67 i br. 88).
Na izložbi pod imenom ”Foto-nomadi” trojica fotografa: Borut Peterlin (Novo Mesto, Slovenija), Predrag Uzelac (Novi Sad) i Miša Keskenović (Sombor) predstavili su se novosadskoj publici na izložbi u Kulturnom centru Novi Sad i održali radionicu nasred trga Katoličke porte, fotografišući i razvijajući ploče pred očima publike. Sa tri foto­aparata (neki stari i preko sto godina), snimali su portre­te posetilaca i to u različitim uslovima.
Radionica je počela po danu, pa je prirodna svetlost bila prvi izvor osvetljenja. Zatim su korišćeni studijski fleševi, da bi veče kulminiralo upotrebom magnezijumskog praha koji, pored mnogo svetlosti, stvara veliki prasak i mno­štvo pepela! I pored inicijalnog iznenađenja koje vam takav blesak priredi, sve fotografije su veoma uspele. Zbunjena lica, neverica i oduševljenje smenjivali su se na publici koja je okružila ovu fantastičnu trojku. U početku, stidljivo su se prijavljivali za portret, da bi ubrzo nastala gužva i svojevrsna lista čekanja za fotografisanje. Svi su želeli da zakorače u istoriju i magiju hemije koju mokri kolodijumski proces objedinjuje.
Kredibilitet u ovoj tehnici ”Foto-nomadi” pokazali su na zajedničkoj izložbi koja je bila spoj klasične i digita­lne tehnologije. Borut Peterlin predstavio je svoju seriju ”Porodični album”, koja je postavkom izuzetno podsećala na zid u nečijoj kući. Klasične crno-bele fotografije i kolodijumske ploče odštampane su na inkdžet štampaču, povećane hemijskim putem u laboratoriji, mali formati, srednji, jedan metarski… sva ta raznolikost davala je neposredni doživljaj intimnosti i bliskosti kakvu samo porodica može da ponudi.
Predrag Uzelac prikazao je kolodijumske portrete svojih prijatelja, od kojih je devet izabranih odštampao u gigantskom formatu 2×3 m. Najduži zid galerije bio je prekriven ovim impozantnim portretima na kojima je autor stavio akcenat na autentičnost lika i moguće ličnosti koja se iz njih ”čita”.
Miša Keskenović izložio je kolodijumske ploče u prelepom formatu za ovu tehniku – 30×40 cm, pod nazivom ”Heroji”. Priča o herojima je projekat koji nema kraja… To je priča o junacima koji nose prave vrednosti, ne odustaju od sebe, bez obzira na ulogu kakvu im je svet dao.
Da umetnost može biti zabavna koliko i zahtevna pokazala je ova nesvakidašnja ”ulična” radionica, na kojoj je duh prošlosti oživeo u jednoj toploj prolećnoj noći uz zvuke salse, do kasnih noćnih sati.

Sve fotografije: Željko Škrbić