David Loftus- hrana
Uradi sam

Fotografisanje hrane

Džejmi Oliver (Jamie Oliver) i fotograf Dejvid Loftus (David Loftus) otkrivaju vam male tajne fotografisanja hrane. Svaki sastojak ima svoj identitet i on treba da se prikaže na fotografiji: sok od paradajza koji curi; pomfrit koji je vazdušast a ipak hrskav; meso koje ”diše” dok istovremeno upija mirise…

Fotografisanje hrane je trend koji je pretprošle godine zahvatio sve društvene mreže, a izuze­tno je omiljeno kod blogera. Na koji način možete maksimalno iskoristiti D-SLR fotoaparat kako bi vaše fotografije hrane izgledale tako dobro da poželite da je pojedete, kao i da impresionirate prijatelje koji vole hranu? Da bi istražio trend fotografisanja hrane i saznao kako stručnjaci uspevaju da svoje kulinarske kreacije prikažu da izgledaju tako ukusno, ”Nikon” se udružio sa slavnim kuvarom, ”Nikonovim” ambasadorom i entuzijastom u fotografisanju D-SLR fotoaparatom Džejmijem Oliverom i njegovim saradnikom – profesionalnim fotografom hrane, Dejvidom Loftusom.

Brzina

Prema Dejvidu, brzina je ključni element u fotografisanju hrane, budući da sveže pripremljeni sastojci u vrućem jelu koje se puši imaju ”fotografski život” od samo nekoliko minuta. Za Džejmija, ”Najbolji snimak na svetu pravi se u roku od 45 sekundi… i ovde je hrana presudna.” Ako su u pitanju vrele špagete ”Vongole”, ovo jelo gubi svoju vitalnost za 45 sekundi i onda imate upravo toliko vremena da fotografišete pravu lepotu ovog jela – vlažna testenina, mekane školjke i paradajz koji ključa.

Sve je lepo

Kada koristite univerzalan fotoaparat sa širokim opsegom fokusa i brojnim podešavanjima za fotografisanje, kao što je Nikon D3200, krupan plan sa školjkama, a zatim širi plan umotanih špageta ispod njih, promena objektiva nije potrebna. I pored toga, suviše komplikovane stvari mogu da utiču na to koliko će hrana delovati sveže ispred fotoaparata. Način na koji se ona namešta na tanjir za posluženje je nešto na čemu Džejmi insistira pri svakom fotografisanju s Dejvidom. Suština kuvanja leži u ”realnosti nereda”, kaže Džejmi, uključujući nered koji napravite kada sečete, usitnjavate, stružete i seckate sastojke na kriške. Kada se, na primer, smanji brzina zatvarača, možete uhvatiti trenutak kada gnječite čen belog luka bočnom stranom noža, ili lomite jaje u tiganj.

Kreativno podešavanje

I Dejvid i Džejmi se slažu da morate biti kreativni da biste išli ispred trenda. S modernim zum objektivom možete fotografisati neka zaista maštovita mesta u kuhinji. Pojava trendova, kao na primer ”dude food” (hrana koju pretežno jedu muškarci), koji ohrabruju ljude da ostanu kod kuće i unesu svoju kreativnost u primamljive klasike kao što su mini hamburgeri, mešani kebab i sendviči s debelim kriškama, govore da ljudi postaju sve kreativniji u kuhinji. Svaki sastojak ima svoj identitet i on treba da se prikaže na fotografiji: sok od paradajza koji curi; pomfrit koji je vazdušast a ipak hrskav; meso koje ”diše” dok istovremeno upija mirise tokom kuvanja… Jelo je izbor sastojaka od kojih se svaki bori za položaj na tanjiru i za istaknuto mesto na vašoj fotografiji. Džejmi, više od svih ostalih, zagovara kreativnu upotrebu današnjih modernih, laganih D-SLR fotoaparat­a radi pomeranja granica tradicionalnog fotografisanja hrane. Kao što sâm kaže, kada se kuva kod kuće, raspo­lažete opremom kojom možete da snimite visokokvalitetnu fotografiju hrane u bilo kom delu dana; ”Sa D3200 ne morate da koristite blic – podesite ISO i možete da fotografišete i pri slabom osvetljenju”.

Priča o pozadini

Dejvid i Džejmi rade zajedno petnaest godina na pripremi i fotografisanju hrane za bezbroj kuvara i ­veb-sajtova. Tokom godina radili su u raznim okruženjima: od raskošnih seoskih kuhinja, do samostalno napra­vljenih radnih površina na obroncima planina. Dakle, kako Dejvid pravi bogate, živopisne fotografije hrane koju Džejmi kuva bez obzira na lokaciju? Pravilna pozadina zaista može da naglasi dvodime­nzionalnu fotografiju hrane. Džejmi i Dejvid preporučuju da se koriste neutralne boje, kao što je priro­dno drvo i polirani čelik, kako bi se naglasila tekstura hrane. Dejvid nosi veliki izbor obojenih drvenih dasaka i pamučnih krpa jarkih boja za fotografisanje velikog broja jela u različitim kombinacijama boja u bilo kom trenutku. Prema Džejmiju, prosečni fotograf hrane fotografisaće od 5 do 8 jela dnevno – dok on i Dejvid teže da ih bude preko 20!

Saveti:
1. Koristite neutralne pozadine da biste istakli teksturu hrane.
2. Prihvatite prirodno, ambijentalno svetlo da biste pokazali svežinu sastojaka.
3. Fotografišite brzo, posebno kada su u pitanju topla jela!
4. Fotografišite često i snimajte nered. Tokom kuvanja se pravi nered!
5. Pravite akcione fotografije pomoću duže ekspozicije da biste ovekovečili energiju spremanja hrane.
6. Namestite scenu tako da ispriča priču i nemojte se plašiti da uključite i ruke.
7. Koristite makropodešavanja da biste snimili zadivljujuće fotografije u krupnom planu.
8. Koristite sastojke u boji i ”prljavo-bele” tanjire boje za serviranje.
9. Pronađite interesantan ugao, čak i ako to znači fotografisanje s visine ili iznad lonca za kuvanje.
10. Prihvatite stanovište kreatora. Isto važi i pre nego što počnete s konzumiranjem hrane![/signoff]

Author: Marija Vukadinović