Uradi sam

Fotografske Tehnike – Reprodukovanje snimaka s filma

NZF_4386Naslov zvuči arhaično ali, verovali vi to ili ne, uz malo pažnje kvalitet koji možete postići nadmašuje onaj koji ćete dobiti skeniranjem. Još jedan razlog da pokušate da to radite na ovaj način jeste brzina jer skeneru treba poprilično vreme da završi sa jednim kvadratom dok za isto vreme, i na ovaj način, možete presnimiti desetak snimaka.

Čemu je to služilo?

U vremenu analogne fotografije posebne vrste filmova smanjenog kontrastakorišćene su za dupliranje snimaka jer se tokom presnimavanja povećavao kontrast, koji nije bilo moguće izbeći. Za ovu vrstu posla korišćeni su posebni crno-beli, kolor i kolordijapozitiv filmovi, tako da je bilo moguće dobiti sve neophodne vrste reprodukcija i u svim kombinacijama: duplikat dijapozitiva (bilo je moguće napraviti i crno-belu varijantu), crno-beli ili kolor snimak koji se koristio za naknadno izrađivanje klasične kopije. S obzirom na to da je dijapozitiv unikat, kopije su bile veoma važne jer se u procesu skeniranja film potapao u posebno imerziono ulje koje nije bilo lako ukloniti, pa su originali često bivali upropašćeni. Dupliranje dijapozitiva koristile su agencije kako bi snimak poslale u novinske redakcije, a presnimavanje na kolor-negativ film bilo je (pored izrade fotografija Cybachrome postupkom) jedini jeftin način da s dijapozitiva napravite fotografiju u boji.

Čemu služi danas?

Neverovatano brz razvoj digitalnih fotografskih tehnologija doveo je do skoro potpunog nestanka uređaja namenjenih digitalizaciji, popularno nazvanih skeneri. Nekada se kućni računar nije mogao zamisliti bez ravnog skenera, a svaki iole ozbiljan fotograf imao je i poseban skener za filmove, prvenstveno ”lajka” formata. Danas samo nekoliko kompanija proizvodi film-skenere. O tome kako da najlakše digitalizujete svoju ili od predaka nasleđenu analognu arhivu pisali smo u nekoliko navrata, ali je neverovatno veliki broj poziva redakciji s pitanjem kako da se najlakše obavi proces digitalizacije velikog broja filmova ponovo aktuelizovao ovu temu. Treba napomenuti da postoji veliki broj modernih ”gedžeta”, čak i onih koji se montiraju na mobilne telefone, koji ovaj posao obavljaju manje ili više kvalitetno, a shodno tome i koštaju.

NZF_5860a

Detalj reprodukovanog dijapozitiva – Ono što je važno uraditi pre reprodukovanja jeste pažljivo uklanjanje prašine jer ako to ne uradite, sledi mukotrpno retuširanje tamnih tačkica ili linija koje su nastale od dlaka ili vlakana s odeće.

Fotografija koja je reprodukovana s dijapozitiva uz pomoć ES1 Slide Copying adaptera. Za ravnomerno svetlo zadužena su dva blica SB-R200, namenjena makrofotografisanju, dok je aktiviranje bliceva obavljeno pomoću SU800 kontrolera.


repro 1

Crno-beli ”lajka” film
Snimljeno u Deliblatskoj peščari, fotoaparatom Nikon FM2, na crno-belom Orwo mikro filmu. Reprodukovano uz pomoć dijaduplikatora ES-1, uz blic SB600 zadužen za rasvetu. Kao izvor svetla može se upotrebiti sve što vam je na raspolaganju: sunčeva svetlost, LED rasveta ili LED baterijska lampa (presnimavate crno-belo, pa ne morate voditi računa o balansu bele), blicevi ili studijski fleš-uređaji, pa čak i obična sijalica. Jedino je važno da svetlo bude raspršeno kako bi film bio ravnomerno osvetljen. Fotoaparat treba podesiti tako da presnimavanje ne daje prejak kontrast (to odgovara pojmu ”mekan” negativ), jer ćete završnu obradu obaviti u editoru digitalnih slika. Ako možete, obavezno koristite .raw format ili mogućnosti programa Camera Raw.

repro detalj1


MZF_4815

”lajka” film – panorama
Izduženi snimci formata 24×58 milimetara kakve daju panoramski fotoaparati “lajka” formata (kakav je ruski “Horizont” kojim je napravljen ovaj snimak) mogu izgledati problematično za presnimavanje pomoću dijaduplikatora namenjenog snimcima 24×36 mm. Ipak, njih nije teško presnimiti ako iskoristite mali trik: prvo reprodukujete levi deo snimka, a potom desni. Spajate ih kao što biste spojili bilo koju digitalno snimljenu panoramu. Kako biste izbegli razlike u eksponiranju koje mogu nastati ako koristite TTL automatiku, najbolje je pronaći pravu vrednost blende u okviru ručnih podešavanja (M režim) i s istim vrednostima reprodukovati oba dela. Na isti način, to jest s istim podešavanjima, ”otvorićete” oba snimka, a možete iskoristiti mogućnost da snimke spojite direktno iz .raw formata i da ih obrađujete nakon toga.

MZF_4815detalj


Iako ovakav način digitalizacije može biti čudan, ipak ima mnogo prednosti. Svakako najvažnija jeste brzina rada jer za vreme neophodno da klasičan skener generiše kontrolnu sličicu prema kojoj uradite podešavanja i završno skeniranje možete reprodukovati desetak (a često i više) snimaka. Ukoliko napravite dovoljno veliki kopirni ram ili jednostavno iskoristite dva stakla dimenzija 25×25 cm, možete odjednom reprodukovati ceo film i na taj način napraviti digitalnu kontakt kopiju. Ukoliko za reprodukovanje koristite Nikon D800, onda će veličina pojedinačne fotografije na filmu imati dimenzije 7×4 cm u 300 dpi. Ovakvi digitalni ”Contact Sheet” snimci olakšaće snalaženje s velikim brojem filmova.

Kvalitet reprodukcije uz pomoć blica leži u činjenici da bljesak ima izuzetno visoku vrednost, poznatu kao dMax, i da je njegovo svetlo sposobno da ”probije” i tamne delove filma bez opasnosti da najsvetlije ostanu bez detalja.

Pre reprodukovanja neophodno je eliminisati prašinu, kako sa uređaja za reprodukciju, tako i s filma koji presnimavate. Ovo uradite obavezno jer vas, u suprotnom, čeka mukotrpno retuširanje. Rad na uklanjanju manjih nedostataka može olakšati filtar Dust and Scratch Removal, koji je napravila firma ”Polaroid” i koji je besplatan za korišćenje, a radi izuzetno dobro, posebno kada su u pitanju sitne crne ili bele tačkice. I unutar Photoshopa postoje filtri Despeckle i Dust&Scratches, ali ih morate koristiti pažljivo jer blago zamute sliku.


Meh pb4 i adapter PS4

Iako izgleda kao neka velika komplikacija, ovo je, u stvari, najkvalitetniji način da reprodukujete snimke s filmova. Sistem se sastoji od (sleva nadesno): blica SB80, PS-4 adaptera za reprodukovanje, objektiva Micro Nikkor 55 mm, PB-4 meha, SG3-Ir zavesice koja eliminiše svetlo ugrađenog blica i fotoaparata Nikon D800e. Blic je postavljen tako da bljesak pada na mat staklo adaptera i aktivira se bljeskom blica ugrađenog u fotoaparat. Adapter koji služi kao nosač filma ima podešavanje položaja po vertikali, što olakšava pozicioniranje, a svakako najzanimljivija opcija jeste mali meh sa sistemom kojim se spaja s navojem za filtar. Na taj način sprečeno je upadanje neželjenog svetla. Fokus na objektivu najbolje je postaviti u položaj beskonačno, a potom mehom odrediti uvećanje, i nakon toga točkićem po šinama pomerati kompletan sistem. Meh PB 4 kupljen je na foto-berzi i uz malo traganja može se pronaći i kupiti, a eventualne zamene su PB5 ili PB6.

MZF_9391desno