Fotografi

Gjon Mili- čovek koji se igrao svetlom

Inženjer i fotograf, jedan od prvih ljudi koji je koristio stroboskopsku fotografiju da bi ispričao priču plesa, pokreta i tehnološke inovacije.


Kada kao motiv odaberete pokret, počnete proučavanje fluidnost promena položaja i pretapanja iz jednog kretanja u drugo neizostavno ćete doći do fotografija Gjon Milija, američkog fotografa albanskog porekla koji je zajedno sa Haroldom Edgetornom razvio stroboskopsku fotografiju. Harold i Gjon su kao studenti elektrotehnike na prestižnom američkom institutu MIT eksperimentisali sa stroboskopom i kasnije ga i predstavili širem auditorijumu. Strob se tada koristio samo u laboratorijskim uslovima i njih dvojica su ga 30-ih godina 20. veka popularizovali.


02

Na ovoj fotografiji je Gene Krupa, veoma poznat u jazz krugovima. Veoma je logično zašto je ovog virtuoznog bubnjara tokom solo tačke izabrao kao motiv. Jazz bubnjari su poznati po brzini i specifičnim pokretima tako da je Gjon uspeo da prikaže svaki njegov pokret, brzim uzastopnim okidanjem blica i odgovarajuće dugom ekspozicijom.
Svojim fotografijama se vrlo brzo pročuo tako da je počeo da fotografiše za LIFE magazin, tada jedan od najpopularnijih nedeljnih magazina. Tokom godina za njih je fotografisao mnoge poznate osobe tog vremena uključujući tu i Adolfa Eichmana, poznatog nacističkog zatvorenika u Izrealu, ali i neke osobe vedrijeg karaktera kao što je Pablo Picasso.


03
U ovom slučaju nije koristio stroboskopsku tehniku, ali se zato igrao svetlom u kući na jugu Francuske 1949 koja je pripadala čuvenom slikaru Pablu Pikasu. Po izrazu lica gospodina Pikasa vidi se da je uživao u radu sa još jednim genijem dok je ispred objektiva, u vazduhu crtao kentaura.
Da bi pridobio pažnju jednog najvećih slikara svih vremena, Gjon mu je prilikom upoznavanja pokazao seriju fotografija klizačice Carol Lynne.

04


05
 Na prethodnoj fotografiji Mili je bio inspirisan slikom Marcel Duchamp-a ‘’Akt silazi niz stepenice’’ i napravio je svojevrsni omaž. Duchamp je želeo da prikaže statičnu sliku kretanja i bio inspirisan radom Eadweard Muybridgea, još jednog ljubitelja pokreta, dok je Mili samo nastavio tamo gde je Duchamp stao i priznaćete da je to uradio fenomenalno.


Ovaj interesantni i inovativni fotograf, rođen je u Albaniji, studirao je i kao mladić živeo u Bukureštu u susednoj Rumuniji. Sasvim je sigurna tvrdnja da je opravdao poznatu filozofsku izreku stagogrčkog filozifa Heraklita, ‘’Panta rei’’, koja kaže da sve teče, čak i na fotografiji.

©Alfred Eisenstadt

©Alfred Eisenstadt


 

Marko Subotin

Author: Marko Subotin