Aktuelnosti

Grafima

Na popularnom međunarodnom sajmu grafičke, papirne i kreativne industrije, pod imenom Grafima, već decenijama brojne kompanije predstavljaju dostignuća u delu privrede koja se neverovatnom brzinom menja. Istovremeno na ovom sajmu možemo videti  novotarije i dostignuća mašinske industrije, sofisticirane napredne IT tehnologije, dizajnerski hardver i softver, kreativno-umetničke grafičke žanrove. Moramo da konstatujemo kako se suprotno trendovima u svetu sajam Grafima razvija i da kompanije posvećuju sve veću pažnju prezentaciji digitalnih štamparskih mašina.

Na ovogodišnjoj Grafimi, čiji domaćin je bila korporacija Epson, bila su organizovana i posebna predavanja kojima su posebno bili oduševljeni mladi posetioci, pogotovu oni iz umetničkih i dizajnerskih škola. Posebno bi izdvojii dva predavanja u organizaciji kompanije Epson koja su održana u petak, 28. septembra u Sali za prezentacije hala 4. Prvo predavanje imalo je naziv Tehnologija u službi kreativnosti a predavač je bila Jelena Blečić, vizuelna umetnica. Drugo predavanje održao je naš urednik, fotograf Milan Živković, a iza naziva “Radionica foto štampe” smeštena je veoma ozbiljna priča o tome šta nude Epson štampači i kako ih možemo koristiti kao alat za ozbiljnu produkciju kako fotografija namenjenih izlaganju tako i za sav prateći materijal koji fotografu može zatrebati (katalozi, plakate, pozivnice…).

Pre no što je predavanje počelo svi posetioci, kao poseban dokaz, dobili su katalog Digigraphie postupka, Case study publikaciju i jedinstven poklon – pravu didžigrafiju, potpisanu i obeleženu suvim žigom. Sav materijal odštampan je na Epson ITS (Ink Tank System) štampačima L800 i L1800  dok je didžigrafija odštampana na uređaju Sure Color SC P800. Ovakav raspored štampanog materijala odmah je pokazao izgled štampe i razlike u onome šta daju pigmentni (Ultrachrome HD) a šta tzv. dye štampači (Claria mastila).

Potom je usledilo pokazivanje i jednostavno rečeno “opipavanje” najrazličitijih papira i poređenje dobijenih rezultata od materijala koji su u sistemu Digigraphie štampe do umetničkih papira na kojima štampa inkdžet štampačima nosi naziv Giclée print. Učesnicima radionice najzanimljiviji su bili radovi izvedeni na izuzetno debelom i rigidnom rukom rađenom Saunders Waterford 638 g akvarel papiru jer je za njega posebno pravljen i profil za štampanje kako bi uređaj, kontrolisano i tamo gde treba, koristio više mastila. Na takav način jedino je moguće postići zasićenje i intenzitet nanosa pigmentnog mastila na papiru koji nema poseban inkjet sloj a debeli papir doslovno upija mastilo. Učesnicima radionice bilo je zanimljivo i poređenje zasićenja nanosa crne (density) koja je kod novih Epson pigmentnih štampača sa HD mastilima najveća dosada postignuta. Ako se kao fotografi složimo da je, posebno na crno-belim fotografija, crna boja ta koja slici daje snagu dalji komentar nije potreban.

ReFoto

Author: ReFoto