Fotografi

Guy Bourdin

Trendovi se konstantno menjaju, svaka decenija menja svoje planove i izglede i u toj industriji, modna fotografija je jezik kojim se najčešće govori. Ona je ta koja svojim zapisima omogućava pamćenje svih tih promena, koje osim fizičkog izgleda obeležavaju stav i život jednog celog perioda i ukazuju na promene i vraćanja u budućosti. U toj sferi, počevši od prošlog veka jedan od značajnijih i zanimljivijih modnih fotografa bio je i Guy Bourdin, obeleživši čitavu novu eru provokativnih modela.

4bbb4b830c7dcfc10c7d1c340ab7fe24

Gaj Burden (1928 -1991), francuski fotograf bio je pod mentorstvom Man Reja, čime je postigao veliki uspeh u svetu modne fotografije sa svojim zavodljivim, provokativnim i u to vreme nasilnim prizorima. Njegove fotografije se često daju kao primer prvih radova koji u sebi imaju pravi, realni narativ u sklopu modne fotografije.

 

006-guy-bourdin-theredlist

Burdenove fotografije pričaju priču u fragmentima. Na neki način one su montažna sekvenca jedne šire modne naracije. On tačno zna šta izostavlja iz svojih kadrova, tako da posmatrača intrigira šta se zaista događa ili šta se zaista može desiti u tom trenutku. Kao njegov savremenik, Burden je voleo Hičkoka i njegov koncept “mekgafina” – neobaveznog, često neobjašnjivog objekta ili pojma koji katalizuje sadržinu jednog trilera – što se može opravdati i kroz Burdenov svet u obliku džinovske žute cipele na štiklu koja stoji zakočeno u hotelskom hodniku

Zahvaljujući svojoj originalnosti, Burden dobija posao u Pariškom Vogue-u, zajedno sa svojim poznatijim kolegom Helmutom Njutnom. U to vreme postojala je velika želja za eksperimentisanjem prilikom stvaranja fotografija, a to posebno važi za Paris Vogu. Nakon 1960-e i 1970-e, 90e, kada Burden počinje sa svojim radom, postoji veće istraživanje tamnijih, strašnijih i tajnovitijih tema. Iz tog razloga nije ni čudna pojava “nasilništva” i perverzije u njegovim radovima i provokacije koje su one uzrokovale. Zajedno sa svojim savremenicima i kolegama, Burden pokušava da postavi fotografije ne kao ogledalo realnosti, već stvara duplu sliku gde moda širi san, a nekada ti snovi mogu biti košmari. Ono što je Burden znao i želeo da zaustavi bio je način na koji ljudi čitaju modne magazine, a to je neprekidno okretanje stranica bez zaustavljanja i potragom za detaljima.
6a04bfedb428d7c5d05d30c568ad7ef4

 

32046cbab3b02f4361e08c9884135158

 

d43548cb57909c6c2d6f1646cecda12e

 

photo-guy-bourdin

Katarina Marković

Author: Katarina Marković

filmska rediteljka i fotografkinja iz Beograda

Katarina Marković
filmska rediteljka i fotografkinja iz Beograda