Zanimljivosti

Da li iPhone ugrožava foto-novinarstvo danas?

Svi znamo da su mobilni telefoni bitan deo naše sadašnjice i sigurno će igrati važnu ulogu u našim životima i u budućnosti. Ali pogledajte na koji način je iPhone uticao na foto-novinarstvo u SAD, a pre svega na same fotografe kojima je ovo profesija.

Nova uloga fotografa

Fotografi američke novinske kuće Orlando Sentinel su pre par dana obavešteni o promenama koje očekuju ovu kuću, a samim tim i njih same. Pozvani su na razgovor i saopšteno im je da ono što su do sada radili i za šta su se školovali, neće više igrati bitnu ulogu u ovim dnevnim novinama. Praćenje novosti i svakodnevnice će od sada biti više “videocentrično” orijentisano i objavljivaće se, naravno, samo preko interneta, a što se tiče štampanog dnevnog izdanja urednici su se odlučili za fotografije malog formata, takozvane “tumbnail” fotografije, praćene velikim tekstom pored. Ova vrsta fotografije se u standardnoj praksi koristi samo za organizovanje baze fotografija jer su male rezolucije a samim tim dosta lošeg kvaliteta i nisu namenjene za objavljivanje. Naravno, smanjuje se i broj zaposlenih fotografa u Orlando Sentinelu i sve to stupa na snagu od 17. marta ove godine.

Fotografi bez posla

Ovo, nažalost, nije ni jedini primer ovakve prakse. Pre otprilike godinu dana, Chicago Sun Times otpustio je celo svoje fotografsko odeljenje iz istih razloga. Urednici su osmislili taktiku da obuče same novinare da fotografišu i snimaju iPhone mobilnim telefonom, kasnije softverski obrade fotografije i video snimke i momentalno ih postave na veb stranicu i “voilá”, reportaža je gotova.
Problem je što se na ovaj način menja odnos kvantiteta nad kvalitetom i to u korist kvantiteta. Priče se brzo i lako objavljuju, ali gube neophodne elemente dobre novinske fotografije jer iPhone još uvek nije dostigao mogućnosti klasičnog fotoaparata. Bitno je naglasiti da je među otpuštenim fotografima bio i John H. White, dobitnik Pulitzerove nagrade za foto-novinarstvo 1982. godine! Chicago Sun Times je nakon nekog vremena shvatio svoju grešku i pozvao samo neke od fotografa da se vrate na staro radno mesto, pod novim uslovima, ali pitanje je ko bi to sad želeo?

Na svu sreću druge velike novinske kuće kao što su Chicago Tribune i Los Angeles Times još uvek vode računa o kvalitetu objavljenih fotografija, ali verovatno je pitanje vremena kada će preći na ovu isplativiju praksu. Gore pomenuti Orlando Sentinel radi pod patronatom Chicago Tribune i verovatno za sada samo ispituju tržište s ovim manjim kućama.

Pobuna u kolevki revolucije

Ono što je još zanimljivije, pariske dnevne novine Libération iz protesta prema ovoj praksi su po prvi put u svojoj istoriji objavile jedno izdanje bez ijedne fotografije. Građani su bili šokirani jer su na mestu fotografija bila prazna polja, a Libération je na ovaj način pokušao da objasni bitnu ulogu kvalitetne fotografije u dnevnim novinama.

Liberation

Iako je ovo praksa u začetku i desila se, za sada, samo u SAD, pitanje je kako će ostatak sveta prihvatiti nov pristup novinskoj fotografiji. Foto-novinastvo i sama fotografija se zasigurno menjaju i ovo nije prvi slučaj u istoriji s ovakvim promenama. Ne zaboravimo da fotografija uopšte nije ni posmatrana kao umetnost na svom začetku i da se foto-novinarstvo razvilo pojavom novih tehika štampanja i fotografisanja. Sada je pitanje koliko ljudi će podržati staru i proverenu praksu u odnosu na novije i jeftinije trendove koji se javljaju pojavom novih tehnologija u fotografiji.

The National Press Photographers Association
https://nppa.org

Forbes
http://www.forbes.com

British Journal of Photography
http://www.bjp-online.com

Marko Subotin

Author: Marko Subotin