Blog

Ples helikoptera

U hangaru Helikopterske jedinice MUP Srbije na aerodromu “Nikola Tesla” u okviru svečanosti obeležavanja ove jedinice 13. aprila upriličena je izložba 35  fotografija helikoptera i pripadnika elitne policijke formacije sa tradicijom na prostorima Srbije dugom više od pola veka.

Tokom svog profesionalnog rada u čijem su fokusu dominantno teme i motivi iz vazduhoplovsta i vojske, autor fotografija Igor Salinger često je fotografisao policijske helikoptere i letače MUP-a na vežbama, prikazima, aeromitinzima i drugim događajima. U predvečerje velikog jubileja Helikopterske jedinice – pedesete godišnjice postojanja prošle godine – radio na ilustrovanoj reportaži za časopis “Odbrana” i to je početak intezivnije saradnje autora i HJ tokom koje su nastale fotografije koje su prikazane na izložbi, mnoge od njih po prvi put u javnosti.

Autor o svom iskustvu i radu kaže:

“Tokom rada sa Helikopterskom jedinicom MUP istakao bih da je momenat razumevanja između pilota i onogo sto sam ja zamislio bio odličan.. dešavalo se da čak i u odsustvu glasovne ili druge komunikacije (konkretno zbog vetra / šuma u mikrofonu i slušalicama, uglavnom smo leteli bez vrata da bi se izbeglo fotografisanje kroz pleksiglas na prozorima) pilot helikoptera u kojem sam ja postavi naš vazduhoplov upravo u položaj kakav bih ja tražio… tako da neke fotografije mogu slobodno više od pola zasluga da “prepišem” pilotima.

Tokom pripreme leta dogovori se nekoliko situacija / kadrova i po dolasku u “zonu” (reon iznad koga se leti) pristupali smo realizaciji kadrova jedan po jedan uz ponavljanja i eventualne korekcije u “hodu”.

Jedan od najvećih izazova i prilikom fotografisanja pokreta, pogotovu helikoptera je kako dočarati pokret, dati fotografiji dinamiku.Rotor helikopterase skoro sasvim “zaustavi” na brzini zatvarača oko 1/500, da bi fotografija bila “živa” potrebna je mnogo manja brzina zatvarača koja sama po sebi predstavlja izazov.U nekim unapred pripremljenim situacijama (paralelni let, duz prave linije, iznad pozadine sa nekom zanimljivom texturom.. napr drvece pod snegom) “spuštao” sam brzinu zatvarača čak i do 1/30 (na 70-200mm) uz određene uspehe po pitanju oštrine.

U vazduhu je 70-200mm VR skoro pa nezamenljiv i zbog brzine i zbog  vrhunskih optičkih svojstava (kontrast, oštrina, zamućenje pozadine), sa druge strane u nekim situacijama potreban je širi kadar od 70mm pa sam za poslednje snimanje koristio primarno 28-300mm – malo je nezgodno menjati objektive kad se leti sa skinutium vratima a uz to postoji mogucnost da baš u tih 20-30 sekundi promanke “the” kadar/najbolji kadar.”

Korišćena oprema: Nikon D700, Nikon D3S, Nikon D300 (kao backup i drugo telo), Nikon AFS 70-200 / 2.8 VR, Nikon AF 35/2.0, Nikon AF 50/1.8, Nikon AF 300/4, Nikon AFS 28-300 3.5-5.6 VR, Nikon AF 18-35 3.5-4.5 D, Tokina AF 12-24/4 DX, Nikon TC20E II Nikon SB800, Nikon SB700

Fotografije: Igor Salinger

ReFoto

Author: ReFoto