Jelena Bulajić – „Starost“

Autor:

Jelena Bulajić – STAROST

Možda će se neki od vas začuditi što Refoto predstavlja slike ali pažljivijom analizom radova Jelene Bulajić ubrzo ćete shvatiti da je veza s fotografijom očigledna i vrlo bliska. Monumentalni portreti formata 270 x 250 cm mogu se videti u Likovnoj galeriji Kulturnog centra Beograda gde Jelena učestvuje, zajedno sa Jovankom Stanojević, na izložbi pod nazivom „Starost“. Iako ima tek 23 godine, Jelena je svoj fokus usmerila ka starim ljudima, većinom ženama, čije životne priče iscrtava poput mape na licu. Ona to naziva mapiranjem lica.

Marie-Therese_2012_kombinovana tehnika na platnu_270 x 200cm

Naglašena fotografičnost portreta nije slučajna jer Jelena kao predložak uzima fotografije koje je sama snimila. Ceo proces nastajanja slike traje oko šest meseci, a počinje fotografisanjem. Jelena u proseku snimi čak 400 fotografija, a zanimljivo je da mahom izabere onu prvu. Kaže da na prvoj fotografiji uspe da zabeleži autentičnost nečijeg lica koje se, kako fotografisanje odmiče, polako transformiše i navlači masku. Jelena veruje u objektivnost fotografije, u njenu tačnost i preciznost. Fotoaparat vidi kao posrednika između nje i modela omogućavajući joj da se distancira i sa skoro forenzičke tačke gledišta sagleda osobu koju fotografiše.
Ljubav i interesovanje za fotografiju rodila se njenim otkrićem Dizeldorfske škole fotografije koja je ostavila velik trag i na njen rad, a to je pre svega sistematičnost, analitičnost i objektivnost. Tokom jedne poste Dizeldorfu čak je i upoznala jednog od najpoznatijih, a svakako najskupljih fotografa današnjice – čuvenog Andreasa Gurskog.

Bez naziva_2013_kombinovana tehnika na platnu_270 x 200cm
Proces rada
Jelenino fotografisanje započinje izborom lokacije, mahom je to prirodno okruženje modela, njihov dom, a neretko je u pitanju starački dom. Radi isključivo s prirodnim svetlom ali ga uvek koristi tako da frontalno, tj. vrlo ujednačeno, osvetljava lice. Uglavnom sedi naspram svog sagovornika i kroz razgovor fotografiše. Prva fotografija je njen najčešći izbor i zato što, suštinski, ne želi da ima sud o nekome već kao predložak koristi prvu impresiju koju je neka osoba na nju ostavila. Svojim pronicljivim pogledom kroz fotoaparat kao da želi da skenira njihova lica prenoseći tačno i bez emocija svaki detalj, gest, mimiku. Kako sama kaže, razmišlja rukama što znači da kreativni proces nastaje kada krene da slika jer se tada, nasuprot fotografisanju, prepušta instinktu. U radu, pored mnoštva slikarskih podloga, ugljena, kreda, olovaka… koristi dve odštampane fotografije, jednu crno-belu, drugu u koloru. Prvo priprema platno za slikanje na podu i tada je ceo proces čisto slikarski. U drugoj fazi podiže platno na zid i držeći fotografiju u ruci počinje da mapira lice tj. da kreira crtež.

 

Alise Lange (detalj)_2012_kombinovana tehnika na platnu_270 x 200cm

Fantastična je njena sposobnost prenošenja tako malog predložka (fotografija odštampana u formatu 30 x 40 cm) na gigantsku dimenziju 270 x 250 cm i to savršeno precizno i tačno. Ceo ovaj proces zahteva jako puno rada, posvećenosti, prepravki i istraživanja kako bi konačan rezultat bio izuzetan spoj fotografskog, slikarskog i crtačkog pristupa kreiranju portreta.
Jelena Bulajić danas je student završnih master studija na City & Guilds of London Art School i dobitnik je granta Elizabeth Greenshields Foundation, Montreal.

Share Button