Uradi sam

KAKO DA… budete kretivni u makro fotografiji

Kada se započne razgovor o makro fotografiji, obično krene u pravcu snimanja biljaka ili životinja. Makrofotografija obuhvata brojne oblasti – od prirode, do tehničkih snimaka, a jedan deo ovako nastalih fotografija svakako ima i kreativni aspekt. U novom februarskom broju časopisa ReFoto u rubrici ”Kako da…” možete otkriti upravo kako da kreativno upotrebljavate makro fotografiju.

Ceo članak možete pročitati u ReFoto 109 koji možete poručiti preko linka Pretplata i stari brojevi

Fotografisanje sapunice

Na početku moram da kažem da nisam ja izmislio toplu vodu, jer se ovakva snimanja odavno rade, već sam samo “sažvakao” gradivo i rešio da vam predstavim novu zanimaciju. Stvari koje su potrebne jesu: fotoaparat, makro objektiv, eksterni blic, stativ, parče žica, gaza, posuda za tečnost, deterdžent, stiropor ili neka druga bela površina i crno platno. Od žice napravimo pravougaonik i obložimo ga gazom. Pravougaonim ramom dobijamo boje koje se mešaju bolje nego s okruglim. Oblaganjem žice gazom produžavamo dužinu trajanja filma (opne) od sapunice. Za ovaj eksperiment napravio sam okvir 9×11 cm. Treba obezbediti i posudu u koju ćemo sipati tečnost za pravljenje sapunice, najbolje kod stakloresca koji će posudu napraviti po meri.
Tečnost koju sam koristio za sapunicu: 1 mera deterdženta za pranje sudova, 1/2 vode, 1/6 glicerina koji produžava trajanje filma od sapunice.

slika 1
Najveći problem pri snimanju ovih fotografija jeste ugao pod kojim se nalazi okvir u odnosu na ravan senzora fotoaparata jer boje filma sapunice vide se samo pod uglom kada je refleksija svetla najveća. Taj ugao iznosi približno 450 u odnosu na ravan senzora. Sa desne strane fotoaparata postavimo stiropor od koga će se svetlo blica (koji je u bežičnom modu), odbijati i osvetljavati film sapunice. Postavku vidite na fotografiji. Problem pronalaženja odgovarajućeg ugla žičanog okvira i mesta na gde treba da pada svetlo blica na stiropor, najlakše ćemo rešiti pomoću baterijske lampe kojom simuliramo pravac svetla blica dok sve to pratimo kroz tražilo. Kada podesimo pravi ugao rama i osvetljenje na red dolazi fokusiranje i odabir blende. Kako snimamo film koji je pod uglom od oko 450 u odnosu na senzor, dobijamo malu površinu u ravni fokusa i zato je neophodno zatvoriti blendu, ne ispod 16, a mislim da je f/20 idealan izbor.


Crno platno se postavlja iza rama sa sapunicom tako da se boje bolje vide i ima više kontrasta. Najbolje je da žicu sa ramom fiksirate i onda je dovoljno da samo jednom pravilno “ubodete” fokus, a posle samo pomerate posudu da biste potopili ram i ponovo napravili film od sapunice, nakon čega treba sačekati pravi trenutak za fotografisanje. Reč je o tome da se najintezivnije boje javljaju kada se film istanji do određene debljine. Odmah posle potapanja rama u sapunicu boje su blede i sve je skoro sivo. Vremenom, boje se pojačavaju jer kako prolazi vreme film se sve više tanji i neki delovi postaju skoro crni,  a to znači da je na tim mestima opna najtanja i da će uskoro doći do pucanja.


Za ovu vrstu fotografije nije loše koristiti živi prikaz slike i žičani okidač. Treba eksperimentisati i sa različitim veličinama i oblicima ramova, kao i odnosom sastojaka tečnosti za pravljenje sapunice.
Ovakve fotografije moguće je snimiti i jeftinijom opremom. Umesto blica i stiropora stanite pored prozora i koristite prirodno svetlo. U jednoj ruci držite žicu, umočite je u sapunicu i okretanjem nadjite pravi ugao, a u drugoj ruci držite kompaktni fotoaparat (postavljen u makro režim rada) i fotografišete!

 

Oprema koju smo koristili:

  • Fotoaparat Nikon D7100
  • Sigma 150/2,8 macro
  • Blic Nikon SB-700

 

Ostatak članka i sve primere možete pročitati u ReFoto 109 koji možete poručiti preko linka Pretplata i stari brojevi