Talenti

Marijana Gligić

Razumeti modu

Na našoj modnoj fotografskoj sceni polako se smenjuju generacije, mladi fotografi dobijaju priliku da predstave ideje u modnim časopisima ili radeći konkretne poslove za dizajnere. Jedna od njih je i Marijana Gligić, koja dizajnira odeću i kreira sve što je potrebno za dobru modnu fotografiju.

Marijana Gligić pristupa modi i modnoj fotografiji na savremen način, a to znači da je poznaje skoro iz svih uglova. Za dobru modnu fotografiju, kako sama kaže, najva­žnije je da razumete modu. Rođena je 1987. godine u Beogradu, a studirala je grafički dizajn na Višoj politehničkoj školi, gde je i počela da se bavi fotografijom.
Paralelno je dizajnirala odeću za svoj modni brend Lily Lohe, na svojim snimanjima bila je i stilista i šminker, dok znanje iz grafičkog dizajna koristi za obradu fotografija. Na ovaj način sagledava modu iz svih uglova, razumevajući proces stvaranja modnog stila i njegove prezentacije u medijima. Šarena laža zvana moda za Marijanu je nepregledno polje istraživanja i kreativnih mogućnosti. Taj površni svet prepun laži, sujete i maske, za nju je odraz dekadencije – mogućnost za putovanje u novo, nemoguće i nestvarno. To je svet u kome su mašta, strast i želja izmešane i čine plodno tle za kreativnost svake vrste.
Potvrdu za svoj rad Marijana je već dobila na puno mesta, počevši od fotografija objavljenih u brojnim časopisima u Evropi i kod nas, učestvovanja na konkursima, izložbama, seminarima, festivalima. Jedna od njenih zapaženih serija fotografija snimljena je u saradnji sa profesionalnim frizerom ”Šišalicom”, za njujorški modni brend ”Manic Panic”, koji proizvodi farbe za kosu netipičnih boja.
Nedavno se oprobala i u prezentaciji muške mode radeći fotografije za modnu dizajnerku Tatjanu Tatalović, čija je kolekcija inspirisana Njujorkom. Marijana Gligić svoje fotografije često kreira u formi kolaža, a umesto makaza koristi Photoshop. Kaže da joj je jednako važan deo pripreme i inspiracije za fotografisanje, ali isto tako i obrada fotografije koja joj omogućava ne samo da
poboljša svoje fotografije, već i da uklapa i dodaje sve one elemente koje ne može da snimi, a deo su njene unapred osmišljene ideje.

Tako je nastala i poslednja serija fotografija, snimljena za časopis FAAR, inspirisana slikama čuvene Tamare Lempicki. Dve fotografije iz ove serije bile su i deo interaktivne instalacije ”Visions Couture” u robnim kućama Le Printemps u Parizu, čiji je kustos bio čuveni modni fotograf Nik Najt (Nick Knight).
Marijana intenzivno radi na sopstvenoj edukaciji, pa je tako dva puta učestvovala na modnim radionicama na Photodays festivalu u Rovinju, volontirala na manifestaciji Belgrade Design Week, učestvovala na seminaru u okviru konferencije ”Dizajner: Autor ili unverzalni vojnik”. Već ima i iskustvo predavača jer je na IT Akademiji predavala digitalnu fotografiju.
Za sada, kako kaže, dobro ”pliva” u zahtevnom i sujetnom svetu mode, iako su pravi izazovi tek pred njom. Želela bi da na našem tržištu postoji više prostora i razumevanja za iskorake iz prekomercijalizovanih modnih fotografija i nada se da će nova generacija fotografa, kojoj i sama pripada, doneti duh dekadencije koji je oduvek bio ta magična i privlačna strana modne fantazije.