Fotografi

Marko Sovilj

©Marko Sovilj-"14122099", 2009

Moda kao izazov, inspiracija, kreacija…

Kao pripadnik mlađe generacije modnih fotografa, Marko Sovilj kreira upečatljive slike novog vremena u kom je fikcija jednako stvarna kao i sama realnost

Modna fotografija bitan je aspekt komercijalne industrije, s tom razlikom što je u njoj dozvoljeno gotovo sve! Iako, pre svega, mora da zadovolji tržišne zahteve, ona vešto koketira sa slobodom umetničkog izražavanja i krutošću komercijalnog proizvoda. Tu svoju igru obavija velom privlačnosti, mistike i ”svemogućeg”, čineći svet mode fantastično privlačnim, kako za konzumente, tako i za njegove tvorce.
Ipak, moda je bitan aspekt ljudskog delovanja. Ona umnogome objašnjava stil i način života, odnose među staležima, polovima, u porodici… Putujući kroz istoriju mode možemo saznati mnogo o svakodnevnom životu u nekoj epohi. A kakvo je ovo naše vreme, šta kaže moda – šta kaže Marko Sovilj?
Živimo u 21. veku, ali na mnogim Markovim fotografijama 22. već uveliko kuca na vrata. Futuristička vizija, oličena u geometrijskim kreacijama, geometrijskim frizurama i geometrijskim ljudima pod ”matematičkim” nazivom ”14122099” vodi nas u budućnost inspirisanu stripovima iz prošlosti, s jasno istaknutom estetikom sadašnjosti. A ona je sklona ulepšavanju, takoreći plastificiranju, i njene atribute Marko dovodi do maksimuma, preuveličava ih. Ova serija fotografija nastala je kao lični projekat, a tema je vizija budućnosti zahvaćene globalnim zagrevanjem i njegovim mogućim posledicama. Dakle, fotografije nose i poruku, za kojom će Marko posegnuti u još nekoliko serija. Jedna od njih je i serija ”Šta žene žele”, koja se na duhovit način bavi željama žena i takođe je realizovana kao izložba.
”Sedamdesete” čine dve serije fotografija, prva pod nazivom­ ”Uranak” i druga ”Jovanka”. Obe se bave romantičnim iluzijama sedamdesetih godina, bezbrižnijeg doba, kada je vreme sporije teklo i kada su ljudi više bili okrenuti prirodi i jedni drugima. Atmosferom, kadrovima, odećom, frizurom i šminkom uspeo je u potpunosti da dočara to vreme, jednako kao i u priči o Jovanki Broz, koja je snimljena u čuvenom ”Plavom vozu”. Potvrdu da je u svojoj nameri uspeo Marko je dobio na otvaranju izložbe slušajući od posetilaca kako je to ta Jovanka: lepa, elegantna, sa stilom, koji ni na trenutak nisu pomislili da je to samo inscenacija i sećanje na jedno vreme kroz modu i stil.
Da bi bio ovako uspešan u svojim fotografskim fantazijama, Marko ima svoj tim s kojim blisko sarađuje, a čine ga frizer, šminker i stilista. Bez njihovih magičnih veština ni ova Markova ne bi bila moguća. Rezutati ovog kreativnog tima našli su svoje mesto u brojnim modnim časopisima poput: Elle, Faar, Cosmopolitan, Grazia, ali Marko ističe i rad s dizajnerima na katalozima kolekcija, gde je u mogućnosti da odeću pretvori u platformu za građenje priče koja će biti jednako inspirativna kao i sama odeća. To su kreacije: Dragane Ognjenović, Tatjane Tatalović, Marka Mitanovskog, Jovane Marković i drugih.
Izraženu postprodukciju na svojim fotografijama Marko ”pravda” igrama u Photoshopu još dok je bio dečak. Iako je fotografsko istraživanje započeo dedinim fotoaparatom i te igre donele su mu i nagradu još u osnovnoj školi, svestranost njegovog duha koja ga je vodila u izražavanje kroz crtanje, slikanje, tekstilni i grafički dizajn, konačno je objedinjena u fotografiji. Njegov proces rada obuhvata opsežne pripreme za fotografisanje, ali isto toliko vremena posvećuje i postprodukciji, jer u njoj kreira svoje svetove s junacima polubogovima-poluljudima.
Marka nadahnjuje lepota, izvan svega ženska, i u sličnom izboru modela uočavamo njegove arhetipe, ali i ”klasična” lica savremenog doba s hladnim i distanciranim pogledima koja nas privlače savršenom lepotom i odbijaju svojom samodovoljnošću. Ta igra toplo-hladno čini da su muško-ženski odnosi večito napeti, uzbudljivi i neizvesni.

Iako je skoro svakodnevno angažovan na komercijalnim poslovima, Marko Sovilj ne udaljava se od svoje umetničke vizije i uspeva da ostavi kreativni pečat na mnogim radovima, poigravajući se različitim tehnikama fotografije, postavkom svetla, kadrovima i pos­tprodukcijom. Inspiraciju nalazi, kako u sebi, tako i u svemu što ga okružuje, istražujući nove prostore, zvukove, emocije, nadražaje, kulture…
On živi i radi u skladu sa zahtevima današnjice. Neprestano usavršava tehniku digitalne fotografije i maksimalno koristi mogućnosti koje pruža. Bez obzira na to, ne prestaje da ceni vrednost analogne fotografije. Uživa u tome da u stari fotoaparat ubaci film, napravi seriju fotografija koje nose autentičnost zabeleženog trenutka, koju pruža analogna foto­grafija. Izrazito senzibilan, brižljivo negujući ”dete u sebi”, pokušava da deo energije svog unutrašnjeg sveta i mašte, putem fotografije prenese na realnost svog okruženja.

Biografija

Marko Sovilj rođen je 1986. godine, u Beogradu. Fotografijom počinje da se bavi kao dečak, kada u osmom razredu osvaja prvu nagradu sa serijom crno-belih fotografija, na republičkom takmičenju za osnovne škole u Srbiji. Kao student osvaja prvo mesto na Beogradskom festivalu novih komunikacija za rad na temu Upload/Download, u galeriji O3one. Slede izložbe ”Un’ womens paradise” u prostorijama Supermarketa; ”14122099”, galerija Progres; ”Šta žene žele” u galeriji Eurocentar; ”Sedamdesete”, Nacionalna galerija. Od 2007. godine sarađuje s najistaknutijim modnim magazinima za koje je fotografisao modne editorijale, kao što su srpska izdanja časopisa: Elle, Faar, Cosmopolitan, L`Officiel, Grazia… Sarađuje s kreatorima,                 modnim kućama, muzičarima i ostalim ličnostima iz sveta umetnosti i medija.[/signoff]

Sve fotografije iz ovog portfolija možete pogledati u Refoto 91 koji možete poručiti na ReFoto + stari brojevi