Konkursi, Konkursi u svetu, Portfolio

New Wave Project

Čini se da je naša medijska scena polako počela da se budi, a za to su zaslužni mladi, kreativni ljudi iz stvaralačkog, ali i organizacionog domena. njihovo znanje, entuzijazam i upornost postavljaju nove temelje na prilično ”uspavanom” modnom tržištu

Ako se ovih meseci, tačnije od aprila do juna, budete­ vozili gradskim prevozom, sigurna sam da će vam vožnja biti prijatnija nego obično zahvaljujući inte­resantnim i lepim reklamnim plakatima u vozilima gra­dskog saobraćaja. Velika putujuća izložb­a plakata prikazuje ”New Wave Project”, interesantno i smelo osmišljen konce­pt produkcijskog tima na čelu s Kristijanom Vojinovićem – autorom i idejnim tvorcem projekta. Njihova želja bilo je oplemenjivanje prostora javnog gradskog prevoza uz pomoć zanimljivog ali i korisnog projekta usmerenog na mlade i kreativne ljude. Modna fotografija nametnula se skoro sama jer je kreativna i privlačna, a povezuje mnogo ljudi u stvaralačke timove. Nakon prve izložbe finala konku­rsa čitalaca časopisa Refoto u javnom gradskom prevozu, 2009. godine, ovo je jedini projekat čiji je isključivi cilj promovisanje kreativnog potencijala novih naraštaja fotografa, i to iz celog regiona, bez komercijalnog interesa.
Dok se vozite i uživate u modno-fotografskim maštarijama jedanaest izabranih autora, saznajte iz prve ruke kako je ceo projekat nastao i da li se sprema neki novi u skoroj budućnosti. Razgovor smo vodili s Kristijanom Vojinovićem.
Refoto: Pojasni nam tvoju ulogu u celom projektu?
Kristijan Vojinović: Kao autor i producent projekta imao sam zadatak da najpre konceptualizujem početn­u ideju – koristeći reklamni prostor javnog prevoza, predstaviti mlade fotografe što većem broju ljudi, ali i potencijalnim klijentima i partnerima s kojima će autori imati prilike da sarađuju u budućnosti. Odabrao sam da fokus bude na modnoj fotografiji jer smatram da modni editorijal može da ”trpi” različite pristupe foto­grafiji, te smo tako okupili i one autore koji se ne bave isključivo modnom fotografijom. To je bilo veoma značajno jer smo kao finalni proizvod dobili editorijale koji se međusobno razlikuju u izrazu i ističu ličnu estetiku autora, ali pokazuju i njihovu veštinu da odgo­vore na zadate teme i kreativne smernice. Kasnije je moj zadatak bio da brinem o svim producentskim aspektim­a, prikupljanju sredstava, promociji, komunicirajući sa preko pedeset prijatelja projekta. Kreativni tim činil­i su: art-direktor i stilista – Teodora Petrović; izvršni producent – Aleksandra Stanković; stilista – Sofija Mušicki; grafički dizajner – Miša Kostić i mento­r projekta – Miša Obradović.

R: Koji deo je bio najteži, pronalaženje novca ili…?
KV: Pronalaženje novca je svakako bio najteži deo posla. Nažalost, malo je onih koji uviđaju značaj umetničkih projekata, ali i potrebu da se, kao velike firme povežu­ s mladim kreativcima na obostranu korist. Najveći problem kod pronalaženja sredstava u Srbiji jeste taj što marketing timovi u firmama ne razumeju koliko je značajno da se promovišu u određenom kontekstu i da će na taj način kvalitetnije preneti svoju reklamnu poruku. Nasuprot tome, trend je da firme uglavnom ”jure” procentualno veliku ukupnu vidljivost, često bez planskog ”targetiranja” svoje ciljne grupe, koju retko zanima reklamni poster, već određeni sadržaj koji ta firma nudi ili omogućava.
Ipak, ima i onih koji su uvideli značaj projekta kao što su: Kancelarija za mlade GO Stari grad i Opština Stari grad. ”Naxi radio” bio je glavni partner projekta, koji je omogućio realizaciju same izložbe u saradnji s ”Maselom” i ”Quadriumom”. Modele i šminku omogućila je Modna agencija ”FOX”, dok je za frizure zaslužan frizerski centar ”Hairlovers”. ”Supermarket Concept Store” je doprineo da otvaranje izložbe bude u skladu sa našim potrebama. Podršku projektu dao je i hrva­tski fotograf Goran Čižmešija, koji je na svojoj Fejsbuk stranici Street:Style:Seconds predstavio svakog od autora projekta, kao i tri pobednička editorijala koje su izglasali brojni fanovi ove stranice. Na taj način rad mladih fotografa videlo je više desetina hiljada ljudi iz celog sveta koji prate modnu fotografiju.

R: Kako ste izabrali jedanaest mladih autora i odakle ideja da bude regionalni projekat?
KV: Budući da je Srbija zaista malo tržište, posebno u domenu fotografije, odlučili smo da projekat uključi autore iz celog regiona. Na konkurs se prijavilo 82 autora iz BIH, Hrvatske, Crne Gore, Slovenije i Srbije. Miša Obradović, kao mentor projekta, u saradnji s art-direktorkom Teodorom Petrović i sa mnom, odabrao je jedanaest fotografa. Učešćem autora iz regiona žele­li smo da pružimo priliku široj javnosti, ali i kolegama, da steknu uvid u njihov rad, kao i da otvorimo mogućnost­ za razmenu budućih profesionalaca koji bi radili na regionalnom tržištu.

R: Miša Obradović bio je mentor svim fotografima. Zašto ste izabrali baš njega?
KV: Miša Obradović jedan je od naših najuspešnijih­ modnih fotografa i neko ko ima znatno iskustvo u dome­nu modne fotografije. Radio je s najvećim modni­m fotografima tokom svog boravka u Parizu, gde se i školovao, te je ”novom talasu” fotografa mogao da prenes­e svoja iskustva. Već dvadeset godina radi uspešno za vodeće magazine, domaće dizajnere, velike firme i modne brendove. Njegov izraz u modnoj fotografiji uvek donosi nešto novo, razume modu, te je zato baš on bio idealan mentor.
Zahvaljujući Miši Obradoviću ovaj projekat je uspeo, jer je, kako fotografima, tako i nama u timu, pomogao u svim fazama rada na projektu. Kada smo ga pozvali da radi sa nama, prihvatio je rizik, iako ni mi, autori projekta, nismo znali kakav će biti rezulta­t i da li ćemo moći da ga realizujemo na nivou koji bi bio repreze­ntativan. Nadam se da smo na kraju u tome uspeli!

R: Svaki foto-serijal ima određenu temu. Ko je osmislio celokupni koncept, od teme do produkcije?
KV: Svi fotografi dobili su temu na osnovu estetike svojih prijavljenih radova. Teme editorijala osmislila je i vodila, kroz rad s fotografima, art-direktorka Teodora Petrović, koja je osmislila stajlinge zajedno sa Sofijom Mušicki. Bavila se pronalaženjem idealnih loka­cija u dogovoru s fotografima, dizajnom samog seta, razradom­ scena itd. Organizatorski posao, kontaktiranje partner­a, dobijanje dozvola i sve ono što se ne vidi, a doprinosi kvalitetu editorijala, bilo je u nadležnosti izvršne producentkinje Aleksandre Stanković i mene. Teme su inspi­risane filmovima, muzikom i životnim stilovima, a prilagođene su jeziku mode.

R: Po tvom mišljenju, kako su se snašli izabrani autori u svojim zadacima?
KV: Gotovo je svako potpuno odgovorio na zadate smernice, a ujedno su izneli svoj autorski izraz i pokazali da mogu raditi za klijente. Nadam se da će naš ”novi talas” otvoriti vrata fotografima za rad u časopi­sima, s dizajnerima i modnim kućama. Mali broj ljudi u regionu radi u modnoj industriji i to su već godinama isti ljudi. Ideja nam je da to promenimo i da se na taj način dođe do kreativne raznolikosti i zdrave konku­rencije koju ovdašnje tržište ni u jednom svom segmentu ne poznaje.

R: Koji je udeo kreativnosti autora, a koji vaš kao organizacionog tima?
KV: Rad na modnom editorijalu jedinstven je u tome što iziskuje dosta pripreme, razgovora između ume­tničkog i producentskog tima. Što je bila veća priprema i interesovanje fotografa da unapred znaju šta i kako žele da fotografišu, to su i sami editorijali bili bolji.
Specifično je i to što se vidi greška svakoga ko učestvuje u realizaciji. Dobar stajling zahteva dobrog fotografa, zadata tema zahteva da je razumeju svi i da se oko finalne poruke svi slože.

R: Kako je projekat finaliziran?
KV: Finale projekta označeno je otvaranjem izložbe u ”Supermarketu” pod nazivom ”New Wave Preview”, gde smo prikazali po jednu fotografiju svakog autora, čime smo najavili da je ”novi talas” počeo u dvadeset dva vozila javnog prevoza.

R: Da li planirate još ovakvih projekata u budućnosti?
KV: Već smo počeli s pripremama za sledeći projekat. Želimo da radimo na kampanjama za prave klijente. Takođe, postoji interes da realizujemo izložbu i u ostalim gradovima u regionu.

R: Kako vidiš regionalnu modnu scenu u domenu medija, šta su njeni problemi, a šta prednosti?
KV: Vidim je kao dovoljno kreativnu, ali nedovoljno podržanu, kako finansijski, tako i medijski. Problem je što u regionu gotovo da nema velikih firmi u domenu domaće modne industrije, a nažalost, ako nema razvijene industrije, često nema ni autora koji mogu da žive od svog rada. Modna fotografija je polje koje će se na ovim prostorima tek razvijati, a dobar početak jeste da delujemo kao regionalno tržište i da na taj način udružimo, kako kreativne, tako i finansijske resurse i osvojimo određenu poziciju na mapi evropske modne scene.

[lists style=”star”]
Fotografi koji su učestvovali na projektu su: Aida Hajdarević, Bojan Janjić, Danilo Anđus, Dolores Juhas, Dragan Klem, Dušan Milenković, Kosta Đuraković, Marijana Gligić, Marko Arsić, Marko Prelić i Nemanja Knežević
[/lists]

Ako se ovih meseci, tačnije od aprila do juna, budete­ vozili gradskim prevozom, sigurna sam da će vam vožnja biti prijatnija nego obično zahvaljujući inte­resantnim i lepim reklamnim plakatima u vozilima gra­dskog saobraćaja. Velika putujuća izložb­a plakata prikazuje ”New Wave Project”, interesantno i smelo osmišljen konce­pt produkcijskog tim.