Blog

Nikon D3500 – mali fotoaparat velikog srca

Bezmalo deset godina unazad Nikon je najavio D3000 novi DSL R u najpristupačnijoj kategoriji sistemskih fotoaparata. Iako o tome malo ko razmišlja Nikon je još 2006. godine modelom D40 kreirao najlepšu moguću pristupnicu Nikon klubu fotografa odnosno kategoriju fotoaparata sa cenom do 500 dolara. Istovremeno je to i kategorija u kojoj su najmanji fotoaparati gde su razlike u veličini, iako D3500 kompanija hvali kao najmanji Nikon D SLR i jedan od najmanjih uopšte, veoma male. Stariji brat Nikon D40 ima dimenzije 126 × 94 × 64 mm dok je najmlađi Nikon D3500 spakovan u gabarite od 124 × 97 × 69.5 mm.

Sve u svemu Nikon ima seriju fotoaparata koji su danas veoma zanimljivi, ne samo amaterima već i fotografima koji se pre svega oslanjaju na znanje i iskustvo, a potrebna im je pouzdana i jeftina alatka da odrade određeni posao. Kvalitet snimaka oduvek je zavisio od objektiva i kada na ovaj fotoaparat montirate neko kvalitetno “staklo” kvalitet fotografija je izuzetan.

Ovakav fotoaparat ima još jednu veliku prednost a to je izuzetno niska cena koja ga čini pravim izborom za dobro kontrolisane i pre svega obimne poslove. U mom slučaju to je reprodukovanje (umesto skeniranja) snimaka sa filmova gde 24 Mpx ima značenja nad 12 Mpx mog omiljenog ali vremešnog Nikon D3 fotoparata. Za reprodukovanje koristim fleševe i izuzetno kvalitetnu optiku oličenu u čuvenim Micro Nikkor objektivima tako da uz male ISO vrednosti i dovoljno svetla dobijam perfektne snimke.

Isto tako svi koji žele da se bave fotografisanjem prirode ili makro fotografijom mogu u ovom fotoaparatu naći dobar oslonac jer su kvalitet slike i brzina više nego dobri. Veliki broj vas verovatno će sada reći da je ovo Dx fotoaparat i da bez Fx odnosno full-frame fotoaparata danas više nema fotografije. Činjenica je da se već nekoliko puta kod Nikona dogodilo nešto veoma zanimljivo, a to je da se pojave Dx i Fx fotoaparati sa identičnim performansama. Po onome što sam do sada imao prilike da vidim nakon fantastičnog modela Nikon D500 izbor Dx ili Fx pre svega treba bazirati na izboru motiva. Manji senzor daje više mogućnosti pri radu sa teleobjektivima a veći se bolje snalazi sa širokougaonim. Glavna razlika koju smo do sada navodili, snalaženje sa visokim ISO vrednostima i dalje je bolja u domenu Fx fotoaparata, ali je ta razlika danas toliko minorna da teško da može biti odlučujući kriterijum prilikom izbora fotoaparata.

Ali da se vratimo Nikon D3500 fotoaparatu koji je pre svega redizajniran kako bi se uklopio u nove trendove koje je pre svega postavila nova serija bezogledalnih fotoaparata sa oznakom Z. Pomeranje svih kontrolnih dugmića na desnu stranu jeste zanimljivo rešenje, svi hvale grip koji malo dublji ali je zaista mnogo važnije i praktičnije rešenje otvoren kontrolni točkić kojim se zaista lakše barata nego na predhodnim modelima.

 

Ono što je karakteristično za ovaj fotoaparat jeste da je to Entry-level DSLR sa ugrađenim senzorom od 24.2 Mpx APS-C bez Low-pass filtera. ISO osetljivost u rasponu od 100 do 25,600. Do 5 snimaka u sekundi uz autofokusni sistem sa 11 fokusnih tačaka. Mogućnost Live View snimanja uz opciju Face-detect i praćenje subjekta. Snimanje video materijala u Full HD kvalitetu do 60 fps. Veoma dobar Guide Mode kao pomoć onima koji uče kako se fotoaparat koristi. Ugrađen Bluetooth koji je kompatibilan sa Nikon SnapBridge tehnologijom. Objektiv AF-P DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR dolazi u kompletu i ističe se kvalitetom slike iznad ostalih objektiva ove kategorije (Nikon je do sada uradio čak osam različitih objektiva iste žižne daljine).

Pokušaćemo da barem malo raspetljamo gužvu oko imena i modela objektiva 18-55 koje Nikon proizvodi od 2005 – osam verzija u pet generacija od čega poslednje tri postoje u verzijama sa i bez stabilizacije. Danas se uglavnom mogu kao novi kupiti dva tipa objektiva sa i bez stabilizatora. S obzirom na smešno malu razliku u ceni ipak vam preporučujemo samo objektive sa stabilizacijom. Što se tiče eventualne nabavke starijih modela na koje možete naići po oglasima njih jednostavno ne preporučujemo jer razlika u ceni nije dovoljna da pokrije veliku razliku u kvalitetu izrade i pre svega kvalitetu slike.

Objektiv koji stiže uz Nikon D3500 nosi oznaku AF-P gde ovo P označava takozvani pulsni motor a njega karakteriše potpuno odsustvo zvuka tokom fokusiranja za razliku od tzv. Silent Wave motora koji je ugrađen u objektive sa oznakom S i koji stvara problem ako fokusirate i istovremeno želite da koristite zvučni zapis sa fotoaparata. Prema nekim merenjima fokusiranje je brže oko 30% a ono što je veoma važno jeste da ovaj objektiv pruža mogućnost trenutnog prelaska na manualno fokusiranje (jednostavnim okretanjem prstena za fokusiranje) kao što to imaju mnogo skuplji objektivi i to radi veoma meko jer doslovno prelazi u sistem Focus by wire što je opet izuzetno vaćno prilikom snimanja video materijala.

Ako sada na kraju sumiramo karakteristike fotoaparata D3500 ono što je dobro jeste revizija dizajna a posebno kotrolnog točkića, ugrađene wireless opcije, Guide mode, izuzetan kvalitet snimaka. Meni se još svidelo i to što fotoaparat ima opciju upisivanje informacija o kopirajtu i dodeljivanje imena snimcima, opet karakteristika skupljih modela. Ono što meni nedostaje jeste dugmence za direktno podešavanje ISO vrednosti i možda dodavanje još neke AF tačke – ovih 11 postoje još od modela D3000.

Ono što drugi možda mogu videti kao prednost meni se nije svidelo a to je način na koji procesor slike uklanja digitalan šum tokom koga se javlja jedva primetan “efekat akvarela”. Njega je jednostavno izbeći snimanjem u raw formatu ili isključivanjem svih redukcija šuma.

Kada se sve sabere Nikon D3500 uz objektiv AF-P DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR (ili neki još bolji) predstavlja jednu od onih super kupovina gde za malo novca dobijate zaista mnogo. Obično se našalim i kažem da ceo fotoaparat sa poprilično ozbiljnim objektivom košta skoro isto koliko sam nekada platio dva NC filtra 77 mm za objektive “svetog Nikonovog trojstva”.