Uncategorized

Nikon D850 kao skener, III deo

U vreme kada su računari ozbiljno zauzimali mesto u našim životima uobičajeno je bilo da uz kupljenu mašinu kao obavezan deo periferije kupimo i stoni, ravni skener. Ove sprave svima su omogućile da na relativno brz i jednostavan način sve što treba prevedu iz analognog u digitalan oblik. Ujedno, s obzirom na to da je to bilo vreme analognih fotoaparata, ovim spravama digitilazovane su fotografije a pojedini modeli mogli su, u relativno skromnim okvirima, da digitalizuju i snimke sa filmova. Paradoks je bio u tome da je većina filmova bila u tzv “lajka” formatu a istovremeno su skeneri najlošije obrađivali upravo ovaj format. Pojava i razvoj digitalnih fotoaparata postepeno je potiskivala potrebu za skenerima te su tako ove sprave polako počele da nestaju sa tržišta. Pre nešto više od tri godine, u jednom tekstu, dao sam smelu prognozu kako će za pet godina oko 20% svetske produkcije ponovo biti snimljeno na filmu. Takav stav ali i mnogo više uticaja imali su i autori kao što je Dejvid Linč koji je istovremeno najhaslužniji za to što holivudska produkcija održava u životu Kodak i proizvodnju 35 mm filmova. Uostalom šta se sve dešava u oblasti analogne fotografije odnosno šta sve dana može da se kupi od filmova mogli ste da pročitate u tekstu na našem portalu. Jasno je da veliki broj prvenstveno mladih autora, svoju kreativnost zasniva na analognoj fotografiji. Ono što je postao problem jeste kako digitalizovati snimljeni materijal jer je, osim nekoliko veoma skupih modela, samo nekoliko skenera dostupno po prihvatljivim cenama. U časopisu Refoto objavili smo par tekstova o metodama reprodukovanja odnosno presnimavanja snimaka sa filma i tu se javljao samo jedan problem a to način konverzije onoga što snimimo sa kolor negativ filma. Jedna od sprava namenjena prvenstveno reprodukovanju dijapozitiva bio je uredjaj Nikon ES-1. Ovu spravu jednostavno bi (pomoću navoja za filtre) montirali na makro objektiv žižne daljine od 55 ili 60 mklimetara, ubacili dijapzitiv, okrenuli prema izvoru svetla i snimili. Čak nije obavezna ni upotreba stativa jer sistem predstavlja celinu koja ne reaguje na potrese. Uglavnom u nastavku priče o novim mogućnostima fotoaparata Nikon D850 izvukao sam par filmova starijih od 20 godina, jedan kolor i drugi crno-beli negativ i reprodukovao ih pomoću dodatka Nikon ES1. Kako je to izgledalo videćete u nastavku.

Trenutno je Nikon ponovo napravio uređaj za reprodukovanje odnosno usavršio je model ES-1 i dao mu mogućnost snimanja i traka filma a ne samo uramljenih dijapozitiva, I naravno dao mu je novo ime ES-2. Kako stariji model Nikon ES-1 koji imam nije predviđen za snimanje traka kolor ili crno-belog filma malo smo mu pripomogli i to uz pomoć dva stakla iz maske aparata za povećavanje.

Kolor i crno-beli negativ filmovi
Aktiviranje opcije Negativ digitizer i izbor opcije Color negatives koja odmah konvertuje reprodukciju u pozitiv realne boje

Kolor negativ i njegova konverzija u pozitiv
Crno-beli negativ film i aktivirana opcija Monochrome negatives

Crno-beli film – negativ i pozitiv
Veći broj snimaka možemo snimiti odjednom što nam daje nešto veoma slično Contact Sheet-u odnosno probnim trakama. Za taj posao idealan je takozvani LightBox ali može da posluži i parče stakla, plastike…