Aktuelnosti

Paris Photo 2018, 22. izdanje!

Ako ne želite da prođete poput Harolda Fraja (iz knjige “Malo verovatno hodočašće Harolda Fraja”) pazite! Pazite na noge! Najkomotnije cipele! Verovatno su patike najbolja opcija a nije na odmet ni udobna odeća, i to vodootporna! Pariz u jesen nisu Karibi! A protiv političkih parada, kao što smo se ove godine mučili uz 100 godina od kraja I. svetskog rata, jedino rešenje jeste strpljenje i karte za metro.

Vrlo važna stvar koju moramo znati pre nego što dođemo u Pariz jeste da su Paris Photo i Fotofever fotografski sajmovi, a ne festivali kao Mois de la Photo ili Mois, Les Rencontres d’Arles ili Belgrade Photo Month.

Novac, novac, novac. Godine 2017. bilo je 64.500 posetilaca, dok su u Fotoveru, polazištu za fotografske kolekcinare, prošle godine imale su 10.000 posetilaca. Poslednji put kad sam posetio Paris Photo bilo je to 2014. godine, godine strašnog terorističkog napada. Dogodile su se promene, sigurnosne kontrole su svuda. Mois de la Photo i Mois de la Photo Off prebačeni su u mesec april i ovoga puta traju 6 dana umesto 3 – ali dana nikad nema dovoljno!

Proveravamo brojeve: Paris Photo je organizovalo 167 galerija (iz 28 različitih zemalja) i 31 urednik fotografija (iz 9 zemalja). Izložbeni deo programa čine 29 solo i 11 dvojnih izložbi kao i 4 stalno prisutna studenta koji pokazaju svoja portfolia. A tu su onda razgovori, itd …

Fotofever: 93 galerija iz 35 različitih zemalja

Offprint:  130 izdavačа iz 19 zemalja

Polycopies: 47 izdavačа

Salon de la Foto: 198 izlagača, plus razgovori, itd …

Photo Saint Germain.. 36 izložbi u 36 galerija oko grada Saint Germaina.

World Press Photo izložba fotografija plus veliki broj važnih institucija s izložbama u Parizu

Zatim, zato što nismo Bog (verujte mi, niste), moramo odlučiti, izabrati. Verovatno ste sretna osoba koja traži nešto posebno. Kao na primer urednika za vašu novu knjigu. Bingo! Ali ako ne, ako samo želite posetiti manifestaciju… Lako? Nikada! Bilo bi to kao izbor između sina i kćeri – koga od njih dvoje više volite?  Pa pokušajmo uraditi najbolje i to tako da oboje ostanu srećni.

Kao što sam rekao Paris Photo je čist “business”, ali i bez preračunavanja (za kupovinu fotografija) ipak možemo naći dovoljno novca za kupovinu ulaznice i tako sebi omogućiti uživanje ​​u zadivljujućim delima. Modernim i klasičnim.

Sećam se da sam na 2 različita mesta video fotografiju Migrant Mother koju je snimila Dorothea Lang, s različitim ramovima (jedino nisam proveravao cenu), cool!  Možemo uživati ​​u originalima i sresti se, bilo sa njihovim delima ili s  velikim fotografima u gotovo svakom kutku. Samo pogledajte imena fotografa koji su potpisivali knjige: Daido Moriyama, Roger Ballen, Elina Brotherus, Edward Burtynsky Sophie Calle, John Chiara, Marcelo Brodsky, Antoine D Agata, Edgar Martins, Cristina De Middel, Raymond Depardon, Mitch Epstein, Elliott Erwitt, Roe Ethridge, Anne Golaz, Jim Goldberg, Rinko Kawauchi, William Klein, Jungjin Lee, David Lynch, Dana Lixenberg, Susan Meiselas, Joel Meyerowitz, Romain Mader, Joan Fontcuberta, Martin Parr, Paolo Nozolino (sledeće godine predstavićemo njegovu drugu knjigu iz serije  Ph. By Claude Garrudo i Imprenta Nacional iz Portugala, Keanu Reeves, Michael Kenna, Denis Rouvre, Denis Dailleux, Frank Horvat, Madonna, Joan Fontcuberta, Martin Parr, Paolo Nozolino Mona Khun, Laia Abril (dobitnica nagrade Photobook godine) s knjigom “Abortus”, možda ste imali zadovoljstvo uživati ​​u izložbi tokom manifestacije Organ vida, Danielle van Zadelhoff, Lise Sarfati, A Lec Soth, među mnogim drugima poput Julie Glassberg koji je ušao u uži izbor na Aperture – Paris Photo Photobook i koji će biti deo Beogradskog fotografskog mjeseca 2019 u prostoru Kvaka 22.

Ako nastavimo s brojevima i pretpostavimo da smo poželeli galerijski prostor. To će nas koštati od 15.000 do 100.000 evra, ali naravno pa i jednu fotografiju možete kupiti za 120.000. Prostor u Fotofeveru, dole pored Louvre piramida gde je stari prostor za Paris Photo košta oko 5000.

Prema komentarima presdstavnika iz različitih galerija, s kojima sam razgovarao poslednjeg dana, posao ide dobro, ali kad govorimo o skupim savremenim delima (više od 10.000 eura), čiji klijenti su najviše kolekcionari, posao se smanjuje iz godine u godinu. Savremena fotografska dela sa cenama od 1.000 do 2.000 evra prodaju se vrlo dobro, isto kao i stare klasične fotografije. Sjećam se jednog izlagača s oko 10 prodatih radova Roberta Franka – oko 18.000 evra svaki. U razgovoru s prijateljima iz galerija, iz gradova gde postoji tržište fotografije ali nisu ni Pariz ni London, otići na sajmove poput Fotofevera predstavlja osnov postojanja i poslovanja.

Govoreći o delima, spomenuću neke jer nemoguće je govoriti o svima. Redosled je sasvim slučajan.

Erwin Olaf (www.erwinolaf.com): vrlo suptilni portreti sa specifičnim mestima i atmosferom.

Azijska estetika: neki noviteti kao što su pokretne fotografije, sećam se 3 fotografa s ovakvim radovima koje možda možemo nazvati i ekstra kratkim filmom?

Thorsten Brinkmann (www.thorstenbrinkmann.com): polazište njegovog rada jeste zbirka pronađenih predmeta i odeće a rezultat su humoristični autoportreti koji aludiraju na kompozicije XVI, XVII i XIX veka.

Galerija VU iz Pariza prikazala je radove 6 različitih fotografa, ali istakao bih veliku Vanessa Winshipp (www.vanessawhinshipp.com) i njene neverovatne crno-bele fotografije (ona je takođe potpisivala svoju knjigu).

Tu je i rad Isarael Ariño (www.israelaino.com), koji nam je predstavio seriju “Voyage en pays du Clermontois”. Njegov rad prikazala je i galerija Fifty Dots u Fotofeveru. On je takođe zauzeo 50% prostora knjige “Ediciones anómalas” (www.edicionesanomalas.com) prikazane u Polycopies.

Cortis & Sonderegger (www.ohnetitel.ch) predstavili su radove pod nazivom “Dvostruki snimak, restrukturiranje istorije fotografije”, gde su, ručno u svom studiju, pravili rimejk nekoliko ikona fotografije. Dašak svežine usred Grand Palaysa.

Nina Mushinsky bila je deo postavki u Photo Saint Germain. Predstavila je seriju portreta ljudi iz srednje Evrope uključujući i portrete s Balkana (nemojte se poput Trampa zbuniti i pomešati ih sa Baltičkim zemljama što je on uradio gotovo u isto vreme dok sam uživao u njenoj izložbi).

Photo Saint Germain bila je mesto gde su izložene fotografije šest autora japanske grupe Beyond 2020 (www.beyond2020.jp). Mladi fotografi koji se udaljuju od Daido Moriyame i kontrastnih crno-bijelih fotografija. U istoj galeriji videli smo i radove odnosno ambrotipije čiji autor je Eric Antoine (www.ericantoinephoto.com). Mešavina različitih serija, ali sa lepim dijalogom između. Takođe i on je potpisivao svoje dve knjige.

Na povratku u Grand Palays, nalazimo uvijek misteriozne i zanimljive i u ovom slučaju estetski lepe fotografije autora Stephana Gladieu (www.stephangladieu.fr) pod imenom “Bienvenue en Corée du Nord” (Dobrodošli u Severnu Koreju), mislim da ne moram ništa reći, svi znamo o čemu se radi.

Kourtney Roy (www.kourtneyroy.com), je jedan od mojih favorita a autor njene izložbe je Pernod Ricard. Ona obično radi  autoportrete ali u ovom slučaju odabrala je 18 saradnika-volontera i odvela ih u Nevadu (SAD). Rezultat je velika serija koja, po mom mišljenju, nije dostigla nivo serija poput: “Azimut”, “Enter as fiction” ili “Sorry no vacancy”.

Izvanredne dokumentarne fotografije – Dmity Markov, Rusija 2014-2018.

Vrlo zanimljiva grupna izložba o Andyju Warholu i Fabrici … srebrni štand s radovima različitih umetnika kao što su Richard Avendon, Brigid Berlin, Michael Halsband, Ray Johnson, Peter Lindbergh, Gerard Malanga, Robert Mappelthorpe, itd …

Vezu s Beogradom otvario je neverovatan portret Pierre Gonnorda (www.pierregonnord.com). On je pre nekoliko mjeseci bio u Institutu Cervantes u Belgradu gde sam imao zadovoljstvo upoznati ga. U istoj galeriji upoznao sam i Alberta García-Alix (www.albertogarciaalix.com) španskog fotogra s kojim sam ponovo razgovarao i koji je potvrdio interesovanje da bude deo Belgrade Photo Month Festival – čim budemo mogli organizovati njegovu izložbu.

Iznenađenje su fotografije Robert Currie (www.robertcurrie.com). izađite na Google i uživajte! Ali ništa nije slično uživanju ​​u stvarnosti. Jesu li to fotografije? Skulpture? Montaže? I uostalom zašto stavljati etikete? Samo uživajte.

Jedno od najboljih dela, i to kažemo ne samo zato što želimo da je dovedemo u Beograd, prikazala je Danielle van Zadelhoff (www.daniellevanzadelhoff.com). Neverovatni portreti. Neverovatno je da se upravo pred njima osećamo kao mali mravi, pod njihovom svetlošću, senkama… Zaista se nadam se da ćemo imati zadovoljstvo prikazati njen rad u Beogradu – to je jedan je od naših većih napora.

Pierre i Gilles, parovi koji uvek stvaraju modernističke ikone, vrlo blizu pop artu … Nisu prikladne za veliku dnevnu sobu vaše majke!

Stvarno dobri savremeni i šareni portreti Hassana Hajjaja … ko se ne seća njegove serije “Kesh Angels” … inspiracija za M.I.A. Ili s druge strane, prekrasni crno-beli portreti Delphinea Diallo (www.delphinedoallo.com ) koji se odlično prodaju! Samo tokom službenog dana otvaranja prodate su 3 fotografije.

Klavdij Sluban (www.sluban.com), koji je sudelovao na  Belgrade Photo Month 2017. imao je radove u prostoru Photon Gallery.

Još jedno zadovoljstvo za naše oči: radovi Christian Tagliavinija (www.christiantagliavini.com), koji je pre nekoliko godina izlagao u Artgetu kada je Jelena Matić bila umetnički direktor.

Ukusne igre meksikanca Alejandro Cartagene (www.alejandrocartagena.com).

Just 2, Andrea Torres Balaguer, portreti (www.andreatorresbalaguer.com).

Posebno i jedinstveno delo Nathalie Boutté (www.nathalieboutte.com). Njeni kolaži nisu ni fotografije, ni skulpture ni dizajn. A ipak su sve u istom okviru. Nešto slično radovima Wang Ningde (wangningde.com), ali na drugačiji način.

Još jedno među mojim omiljenim delima izloženim u galeriji Fotofever jesu fotografije Christian Houge (www.christianhouge.no). Stvarno ima zanimljiv pristup starim japanskim tradicijama.

Minimalistički krajolici italijana Luca Lupija (www.lucalupi.it) predstavljeni su mešavinom serijala “Finis Terrae” i “Landscapes”.

Smiješno djelo, igranje s ljudskim telom. Autor je AnaHell (www.anahell.com) a njena serija ima naziv “Tajni prijatelji”.

U prostoru The Grand Palays organizovano je i nekoliko izložbi poput one iz Zbirke McEvoy Family a sa imenima kao što su: William Eggleston, Robert Mapplethorpe i Cindy Sherman. Potom je tu i JP Morgan zbirka s imenima kao što su: Ansel Adams, Diane Arbus, Robert Frank ili Vera Lutter. Tu je i izložba BMW Art & Culture gde smo mogli da vidimo Baptiste Rabichona. Kompanija Huawei predstavila je grupnu izložbu Les Prix Leica i u njoj Max Pinckersa i Mary Gelmana. Već sam spomenuo izložbe Pernod Ricarda s Kourtneyjem Royem, Havana s Dianom Markosianom ili New York Times s Tomasom Munitom.

Carte Blanche – Étudiants 2018 dala je priliku da četvoro mladih fotografa svima prikažu portfolija. Iz Francuske je tu bila Daria Minina, iz Austrije Simon Lehner a iz Mađarske Kata Geibl i Daneil Szalai. Nadamo se da ćemo sljedećeg aprila imati priliku da u njihovim radovima uživamo u Beogradu.

Neću spomenuti sve klasike koje svi znamo … ali mislim da je broj jedan u broju sudelovanja bio Daido Moriyama. Njegovi radovi bili su na više mjesta i u mnogim knjigama. Verovatno je on autori najskuplje prodate fotografije čija cena je bila preko 100.000 evra … Na drugom mjestu verovatno je bio Antoine D’Agata.

Šta još? Ma dajte mi stolicu i pivo! Au revoir!

 

Autor: David Pujado

ReFoto

Author: ReFoto