Zanimljivosti

Richard Woodget, kapetan broda Cutty Sark od 1885-1895.

Ovo je priča o tome koliko je istorija fotografije zanimljiva i pojavi se i tamo gde nikada to ne biste očekivali. Osamdesetih godina (prošlog veka i milenijuma) služio sam vojsku u Ratnoj mornarici Jugoslavije. Iako sam u startu bio običan mornar (“palubarac”) nakon par meseci osnovne obuke prebačen sam među “bezbednjake”. Ovih par stvari važne su zbog toga što sam (a i nekoliko mojih kolega) zahvaljujući tome imao odvojene prostorije za rad ali i za život. Bilo je to skoro neverovatno ali to mi je omogućilo da slobodno vreme trošim na izradu makete pomenutog broda. Ustvari ja sam godinama bio pasionirani avio-modelar i nisam imao nekakvo visoko mišljenje o maketama koje su za mene bile samo ukras. Nekoliko mornara pravilo je makete brodova koje su se u kompletima prodavale (i nisu bile jeftine) a jedan od njih mi je ostavio planove jedrenjaka po imenu “Cutty Sark”. I tako sam započeo traganje za materijalima kojih doduše nije nedostajalo jer je školski brod jedrenjak “Jadran” kao i velike čamce u kojima smo vežbali veslanje trebalo održavati. Bilo kako bilo moja maketa nastajala je od svega što sam mogao pronaći i upravo je po tome bila drugačija.

U to vreme nije bilo lako doći do informacija ali sam saznao da je ovaj brod bio jedan od najbržih jedrenjaka ikada i da je prevozio čaj iz Kine u Englesku a kada su parobrodi preuzeli taj posao onda je prenosio vunu iz Australije. Kao i mnogo drugih stvari nama nije baš najjasnije zašto bi se neko trkao da doveze svež čaj dan ranije od konkurenata ali tada je to bila moda. Pre par dana pronašao sam dokumentarac o kliperima, tipu brodova kojima prirpada i Cutty Sark i bio zapanjen i oduševljen kada sam gledajući film saznao da je Ričard Vudget (Richard Woodget), jedan od kapetana ovog broda bio pasionirani fotograf. Ono što sam pronašao kasnije jeste da posada a posebno njegov pomoćnik nisu bili oduševljeni ovim hobijem svog kapetana jer su morali da pomažu oko pripremanja hemikalija a posebno čiste vode za ispiranje fotografija. Ipak su zahvaljujući kapetanu Vudgetu ostala dokumenta o vremenu kada su se najbrži jedrenjaci trkali međusobno kako bi prvi isporučili svoje tovare. A što se mog “Cutty Sarka” tiče on je imao svoje nastupe sa drugim maketama društva brodomodelara “Panon” iz Pančeva i sada je samo lep podsetnik na moje mornarske dane. S obzirom na to da je predviđen životni vek broda bio trideset godina i moj jedrenjak je odavno oldtajmer.